KUALA LUMPUR: Impak kenaikan harga minyak terhadap negara-negara Asia Pasifik dan global akan berlaku sekiranya ketegangan konflik di Timur Tengah pada masa ini tidak reda dalam masa terdekat, kata Moody's Analytics.

Dalam ulasannya hari ini, firma itu menyifatkan peningkatan ketegangan geopolitik itu sebagai mencetuskan ancaman besar terhadap ekonomi Asia Pasifik dengan risiko utamanya daripada lonjakan harga minyak.

Pada 12 April, 2024, menjelang serangan Iran ke atas Israel, minyak mentah West Texas Intermediate diniagakan pada US$85 hingga US$90 setong (US$1=RM4.7715) dan daripada jumlah itu, dianggarkan US$5 merupakan premium risiko susulan jangkaan serangan berkenaan.

"Memandangkan serangan itu telah pun dilancarkan, kami menjangkakan harga minyak akan menokok US$5 setong lagi terhadap premium risiko itu dan melonjakkan harga minyak kepada lingkungan US$90 hingga US$95 setong.

"Terdapat dua kemungkinan di sini dengan yang paling ketara adalah tindak balas terancang serta bertahan dari Israel yang meredakan ketegangan, seiring dengan tekanan daripada pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden serta komuniti global secara meluas.

"Ini akan menyaksikan premium risiko US$10 setong itu akan lenyap dalam tempoh beberapa minggu akan datang.

"Kedua, risiko lebih menjejaskan adalah konflik yang berleluasa apabila Israel bertindak balas dan jika itu berlaku, harga minyak boleh melonjak kepada lebih daripada US$100 setong," katanya.

Malah, Moody's Analytics berkata harga minyak yang melambung tinggi juga berisiko untuk menjejaskan kemajuan rantau Asia Pasifik dalam menangani inflasi.

Sejajar dengan kedudukan kebanyakan ekonomi Asia Pasifik sebagai pengimport bersih minyak, perkembangan ini boleh menyebabkan negara-negara itu terdedah kepada lonjakan minyak global dengan kesan yang berbeza di seluruh negara berkenaan.

Namun, kata Moody's Analytics, secara amnya wujud tiga cabaran utama akibat kenaikan harga minyak -harga lebih tinggi akan meningkatkan inflasi menerusi peningkatan kos tenaga dan bahan api serta menambah kos pengeluaran dan kos pengangkutan secara menyeluruh, sekali gus menaikkan harga semuanya keperluan termasuk makanan.

"Risiko peningkatan kos makanan menerusi kos baja, pengangkutan dan benih amat membimbangkan kerana di kebanyakan Asia, inflasi harga makanan yang tinggi menyebabkan indeks harga pengguna secara ketara dan sukar susut ke paras yang disasarkan oleh bank-bank pusat.

"Pada masa sama, harga minyak yang lebih tinggi juga berpotensi meningkatkan jangkaan inflasi dan menyukarkan lagi usaha pihak bank pusat.

"Kesemua ini berpotensi mengekang prospek pengurangan kadar faedah, terutamanya jika pihak Rizab Persekutuan AS (Fed) menangguhkan langkah melonggarkan monetari.

"Bergantung sejauh mana harga minyak itu dapat bertahan, ini boleh membawa kepada kenaikan kadar faedah," katanya.

Moody's Analytics berkata sebarang kenaikan harga minyak adalah buruk bagi ekonomi-ekonomi Asia Pasifik, khususnya dengan senario disinflasi - proses mengurangkan atau berlakunya pengurangan kadar inflasi tinggi yang terbukti telah terbantut di beberapa negara.

"Harga makanan dan tenaga yang lebih tinggi serta beberapa inisiatif kerajaan, masih memberi tekanan ke atas harga di Indonesia, Korea Selatan, Singapura, Vietnam dan Malaysia.

"Sebarang kejutan harga minyak akan memburukkan lagi cabaran ini dengan impaknya sehingga beberapa kali ganda. (Negara) pengeksport bersih minyak rantau ini juga tidak semestinya menjadi pemenang bersih.

"Walaupun Malaysia dan Brunei boleh memperoleh pendapatan tinggi apabila harga minyak meningkat, kebanyakannya akan dijejaskan oleh permintaan global yang lebih lemah apabila inflasi kembali ketara di seluruh dunia dan menyebabkan isi rumah terjejas," katanya.

Sementara itu, Rystad Energy menerusi kemas kini terbaharunya mengenai pasaran minyak berkata setakat ini tidak dapat dipastikan bagaimana reaksi Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum dan sekutunya (OPEC+) terhadap perkembangan terbaharu krisis Timur Tengah.

Apa yang pasti, syarikat risikan perniagaan dan penyelidikan tenaga bebas berpangkalan di Norway itu berkata peningkatan ketara ketegangan geopolitik akan menyukarkan lagi usaha OPEC+ untuk menguruskan pasaran minyak secara berhati-hati.

"Pada masa ini, kumpulan berkenaan telah melanjutkan pengurangan pengeluaran secara sukarela sehingga akhir Jun ini dan dijangka berkemungkinan besar meneliti semula langkah itu dalam Mesyuarat Peringkat Menteri yang dijadualkan pada 2 Jun, 2024.

"Namun, sekiranya situasi di Timur Tengah terus buruk, OPEC+ juga mungkin mengadakan mesyuarat luar biasa dalam minggu-minggu akan datang. Bersandarkan kapasiti berbaki hampir enam juta tong sehari, kumpulan itu mungkin meningkatkan had tekanan kenaikan harga jika konflik terus berleluasa," katanya.

Rystad Energy berkata kenaikan harga minyak yang berlarutan akan mencetuskan semula inflasi di negara-negara Barat dan menggalakkan bank pusat untuk menangguhkan sebarang usaha penormalan monetari dan menyebabkan pertumbuhan ekonomi global lemah.

Selain itu, ia berkata keadaan dunia pada masa ini tidak sama dengan 1973 apabila embargo minyak dilaksanakan, terutamanya dengan pakatan geopolitik yang berbeza dan OPEC pula enggan mengulangi kesilapan yang boleh mencetuskan krisis tenaga dengan implikasi berpanjangan.

"Selain itu, OPEC juga sentiasa menekankan dan telah membuktikan bahawa organisasi itu bukan satu entiti politik dan peranannya semata-mata menyelaras dan menyeragamkan dasar-dasar petroleum negara-negara anggotanya.

"Adalah relevan untuk mengetengahkan bahawa kepentingan neara-negara Teluk dalam usaha mengurangkan keadaan juga mempunyai motivasi yang pelbagai," katanya.

Pada Ahad, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan sedang memantau rapat perkembangan konflik di Timur Tengah dan juga kedudukan pasaran kewangan, termasuk potensi dampak atau impaknya ke atas Malaysia.

Anwar yang juga Menteri Kewangan turut memberi jaminan bahawa kerajaan akan bertindak secara bijaksana bagi memperkukuh kestabilan ekonomi dan kewangan negara.

-- BERNAMA