ISLAMABAD: Mesyuarat dua hari yang dipengerusikan oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres bersama wakil khas pelbagai negara untuk Afghanistan, bermula di Qatar pada Ahad.

Menurut PBB, objektif mesyuarat itu adalah untuk membincangkan bagaimana menguruskan peningkatan penglibatan antarabangsa di Afghanistan, lapor Agensi Berita dpa.

Kerajaan Taliban di Kabul telah menolak untuk mengambil bahagian dalam mesyuarat itu kerana ada syarat-syarat yang tidak dipenuhi.

Sebaliknya Taliban mahu diiktiraf "sebagai wakil rasmi tunggal Afghanistan" selain hendak terlibat dalam perbincangan peringkat tinggi dengan PBB mengenai semua perkara.

Kaum wanita dari Afghanistan dan wakil-wakil masyarakat sivil juga dijangka menghadiri mesyuarat itu.

Kumpulan hak asasi manusia menggesa PBB untuk memastikan hak wanita menjadi tumpuan utama dalam semua perbincangan.

Pada Disember, Majlis Keselamatan PBB menerima pakai resolusi meminta setiausaha agung PBB melantik utusan khas untuk Afghanistan.

Taliban membantah pelantikan utusan PBB dengan alasan ia tidak diperlukan kerana misi diplomatik PBB telah wujud di Kabul (UNAMA).

Sejak kembali berkuasa pada tahun 2021, Taliban menolak gesaan bagi pembentukan kerajaan yang inklusif dan untuk memastikan hak wanita kepada pendidikan dan pekerjaan, mengakibatkan tiada negara yang mengiktiraf kerajaan Taliban.

--BERNAMA-dpa