TANGGAL 22 Syaaban 1444H bersamaan Selasa 14 Mac 2023 (waktu tempatan) menjadi detik bersejarah bagi Shaik Abdul  Rahman Al-Sudais apabila menyambut ulang tahun ke-40 perkhidmatannya sebagai Imam Masjidil Haram, Mekah.

Al-Sudais terkenal dengan bacaan al-Quran yang dianggap sebagai salah satu bacaan yang paling indah dan menyentuh di dunia Islam ini memulakan tugas sebagai Imam di Masjidil Haram pada 22 Syaaban 1404 (23 Mei 1984) ketika berusia 24 tahun.

Selain menjadi Imam Masjidil Haram sejak 40 tahun lalu, beliau juga dilantik menjadi Presiden Umum Urusan bagi dua masjid suci iaitu Masjidil Haram dan Masjid Nabawi pada 2012.

Ini adalah jawatan yang sangat berprestij di Arab Saudi bertaraf menteri di mana beliau mengawasi pentadbiran dan pengurusan kedua-dua masjid suci berkenaan.

Shaik Abdul Rahman Al-Sudais merupakan seorang cendekiawan Islam dan dilahirkan pada 10 Februari 1960 di Riyadh, Arab Saudi.

Al Sudais dilaporkan sudah menghafaz al-Quran pada usia 12 tahun.

Imam Masjidil Haram itu juga mempunyai ijazah dalam Shariah dari Universiti Riyadh, dan mendapat Sarjana dan Ph.D. dalam Shariah Islam dari Universiti Umm al-Qura di Mekah.

Beliau juga dikenali atas kepakaran dalam undang-undang Islam dan pendirian kukuh beliau menentang ekstremisme dan keganasan.

Selain itu, beliau sangat dihormati oleh umat Islam di seluruh dunia dan dikenali atas khutbahnya yang penuh semangat dan dedikasinya untuk mempromosikan keamanan, toleransi, dan persatuan dalam komuniti Islam.

Beliau juga terlibat dalam beberapa inisiatif amal dan kemanusiaan, termasuk memberikan bantuan kepada pelarian dan mangsa bencana alam.

Ini termasuk bersuara secara terbuka menentang isu-isu ini, menekankan kepentingan keamanan, toleransi, dan persatuan dalam komuniti Islam.

Al-Sudais telah menerima pelbagai anugerah dan penghormatan atas sumbangannya dalam bidang cendekiawan Islam dan kerja kemanusiaannya.

Beliau dihormati oleh umat Islam di seluruh dunia dan dianggap sebagai contoh yang baik oleh ramai kerana dedikasinya dalam mempromosikan nilai-nilai Islam, keamanan, dan kasih sayang.

Beliau dikurniakan sembilan orang anak dan seorang isteri.