KUALA LUMPUR: Koridor Pengangkutan Utara-Selatan Antarabangsa (INSTC) dan laluan laut utara merentasi Asia dan Eropah diyakini dapat menjadi alternatif tebaharu yang menguntungkan kepada laluan laut sebelumnya.

Perkara itu dibincangkan dalam forum ekonomi antarabangsa Rusia dan Dunia Islam: KazanForum 2023 yang memperincikan keboleh koridor pengakutan berkenaan sebagai laluan potensi perdagangan menguntungkan dalam kalangan negara di benua Eurasia seperti India, Iran, Azerbaijan, dan Rusia.

Pada masa sama, menerusi forum berkenaan, pengangkut kargo negara-negara Eurasia menjangkakan pembukaan laluan pantas baharu dari Lautan Hindi dan Teluk Parsi ke rantau Laut Kaspia, ke pelabuhan Rusia di Laut Baltik dan utara - dengan kereta api juga bakal diwujudkan dalam menyediakan ekosistem pengangkutan kargo yang mantap.

Menerusi satu kenyataan media, KazanForum 2023 mendedahkan, Iran sudah menyiapkan rangkaian keterhubungan kereta api yang menghubungkan dunia Asia dan Eropah.

"Iran sudah pun menyiapkan pembinaan talian cawangan terakhir yang menghubungkan rangkaian kereta api negara itu melalui bandar Resht ke infrastruktur pelabuhan Laut Caspian.

"Sebagai sebahagian daripada koridor Utara-Selatan, laluan darat barat dan timur di sekitar Laut Caspian melalui Azerbaijan, Kazakhstan, Turkmenistan sedang dibangunkan, dan tahun lepas Rusia dan Iran menandatangani perjanjian untuk membina bahagian kereta api terakhir di barat. cawangan projek antara bandar Resht dan Astara," ujar kenyataan itu.

Selain itu, pakar dari KazanForum berkata, koridor pengangkutan berkenaan akan menyediakan transit kargo yang pantas dan lancar ke Eropah, antara Rusia dan negara-negara Teluk Parsi.

"Masa penghantaran kontena boleh dikurangkan lebih daripada dua kali ganda berbanding laluan perdagangan tradisional. Contohnya, dari St. Petersburg di Rusia ke Mumbai di India, pengangkutan di sepanjang koridor Utara-Selatan akan mengambil masa kira-kira 10 hingga 20 hari dan bukannya 30 hingga 45 hari melalui laut melalui Terusan Suez," tambah kenyataan tersebut.

Menurut pengiraan pakar juga, purata kos pengangkutan mungkin berkurangan sehingga 30 hingga 40 peratus dan jumlah trafik kargo akan meningkat dengan ketara, potensi transit akan diperkukuh dan akses kepada pasaran luar negara anggota projek akan diperluaskan.

Koridor pengangkutan berkelajuan tinggi Utara-Selatan hadir dengan pelbagai mod. Ia dihubungkan dengan laluan laut, kereta api dan jalan raya, dan jumlah panjang laluan dari Laut Baltik ke Lautan Hindi ialah 7,200 kilometer.

Pada masa sama, Rusia juga memberi penegasan bahawa pembinaan koridor Utara-Selatan itu juga berkaitan dengan minat negara Islam dalam mengeksport produk pertanian dan halal dari Rusia.  - Agensi