BEIJING: Tentera udara dan tentera laut China menjalankan rondaan dan latihan bersama di sekitar Taiwan pada Sabtu sebagai amaran kepada "pasukan pemisah pulau itu," Shi Yi, kata jurucakap Komando Timur Tentera Pembebasan Rakyat China (PLA), Shi Yi.

Latihan itu dibuat selepas Naib Presiden Taiwan dan calon presiden Lai Ching-te mengakhiri lawatan ke Paraguay, dan melakukan transit di New York dan San Francisco.

China menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap transit di Amerika Syarikat dan mengutuk lawatan Lai ke negara itu, lapor Xinhua.

"Komando Timur PLA menganjurkan rondaan kesediaan tempur maritim dan udara bersama di sekitar pulau Taiwan pada 19 Ogos, dan menjalankan latihan maritim dan tentera udara," kata Shi dalam satu kenyataan yang diterbitkan di WeChat.

Tentera China berlatih menyelaras pengemudian kapal dan pesawat dan memintas komunikasi kawalan, serta menguji keupayaan tempur sebenar semasa operasi bersama, menurut kenyataan itu.

"Ini adalah amaran serius kepada pasukan pemisah di pulau itu yang bersekongkol dengan kumpulan asing untuk tujuan provokasi," kata pegawai itu.

--BERNAMA