KOTA konkrit New York yang serba penuh dengan bangunan tinggi dan sentiasa dalam keadaan hiruk-pikuk mungkin dianggap lokasi yang tidak mesra lebah.

Namun, dalam situasi ancaman penggunaan racun serangga di kawasan ladang dan desa, para pembuat madu yang bersayap ini sedia untuk berhijrah ke bandar.

Kira-kira 2.4 juta lebah madu Itali ditempatkan di dalam sebuah van untuk dibawa berpindah ke rumah baharu pada Jumaat lalu. Van itu kemudiannya diletakkan berdekatan Dakota Apartments di Central Park, iaitu lokasi yang antara penghuninya sejak tahun 1973 ialah balu mendiang John Lennon, Yoko Ono.

“Ini tahun pertama kami melakukan ini di luar The Dakota. Kami dengar Yoko suka madu,” ujar Presiden Persatuan Penternak Lebah New York, Andrew Cote.

Cote menunjukkan antara kotak sarang lebah yang dibekalkannya kepada pembeli berminat. - Reuters

Cote, yang merupakan pengasas Andrew’s Honey, memandu dari Georgia untuk menghantar lebah-lebah itu. Van yang dipandunya itu membawa 200 pakej kotak kayu dan skrin, yang setiap satunya mengandungi 12,000 lebah.

Di lokasi yang dijanjikan, para penternak lebah berbaris untuk mengambil pakej kotak yang ditempah dari Cote. Setiap satunya berharga antara AS$159 (RM658) atau AS$205 (RM848), bergantung kepada masa tempahan dibuat.

"Lebah-lebah ini dijual mengikut berat, sama seperti keju,” ujarnya.

Beberapa pembeli menyimpan kotak sarang itu di dalam beg, manakala Ray Sage mengikat dua kotak lebah yang dibeli ke basikalnya untuk dibawa pulang ke bahagian Lower East.

"Saya perlu mengayuh basikal dengan perlahan dan berhati-hati,” kata Sage.

Semakin ramai warga New York kini berminat untuk menjadi penternak lebah urban. - Reuters

Bilangan penternak lebah urban kian bertambah, dengan kebanyakan sarang lebah kini ditempatkan di aras bumbung pencakar langit atau bangunan pejaba, kata Cote.

Pihak berkuasa New York telah meluluskan ternakan lebah pada 2010 dan sejak itu ratusan sarang telah didaftarkan, menurut Jabatan Kesihatan.

Populasi lebah di seluruh dunia merekodkan pengurangan ketara, dengan sebahagiannya disebabkan penggunaan racun serangga dan bahan kimia yang meluas di kawasan luar bandar.

Selain itu, kekurangan jenis tanaman yang pelbagai juga membuatkan lebah-lebah tidak mendapat cukup sumber untuk hidup dan menghasilkan madu.

“New York pula tidak mempunyai masalah tersebut, menjadikannya habitat yang sihat untuk lebah,” ujar penduduk Bronx, Alan Markowitz.

Markowitz yang juga penternak lebah, menjalankan aktiviti tersebut di taman komuniti La Finca del Sur, iaitu kawasan yang dikelola kumpulan wanita bukan kulit putih.

"Satu per tiga daripada apa yang anda masukkan ke dalam mulut memerlukan ejen pendebungaan. Di dalam kota, percaya atau tidak, lebah boleh hidup dengan baik kerana secara umumnya kurang penggunaan racun serangga.,” jelasnya.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !