JAKARTA: Lebih 180 orang pelarian Rohingya mendarat di Aceh, Indonesia pada Isnin (27 Mac), dalam perkembangan terbaru selepas ratusan yang lain melarikan diri dengan bot susulan keadaan terdesak di Myanmar dan kem di Bangladesh.

Jurucakap polis di Aceh, Kamil, mengesahkan kepada Reuters bahawa 184 orang Rohingya telah mendarat di timur Aceh dan semuanya dalam keadaan sihat.

Bagaimanapun, tidak diperinci tentang jumlah bot yang dinaiki kumpulan pelarian tersebut.

Seorang anggota senior komuniti nelayan di Aceh, Miftah Cut Ade, memberitahu, sejumlah 90 wanita dan kanak-kanak termasuk dalam kumpulan pelarian yang tiba pada jam 3.30 pagi Isnin itu.

Agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaporkan, 2022 merupakan antara tahun yang paling menyedihkan bagi nasib pelarian Rohingya yang mempertaruh nyawa merentas laut.

Selama bertahun-tahun, pelarian Rohingya mengambil risiko menyeberang laut untuk melarikan diri ke negara-negara seperti Thailand, Bangladesh, Malaysia dan Indonesia.

Perjalanan dengan  bot kayu itu lazimnya dilakukan antara bulan November dan April ketika keadaan laut lebih tenang.

Sejumlah pelarian yang tidak dapat dikesan jumlahnya, didapati meninggal dunia sewaktu di laut akibat penyakit, kebuluran dan keletihan melampau.

Sejak November tahun lalu, Indonesia telah mendaftarkan sejumlah 918 warga Rohingya yang tida di Aceh, setelah meredah Teluk Bengal dan Laut Andaman.

Hampir satu juta pelarian Rohingya tinggal dalam kem yang sesak di Bangladesh, dengan sebahagian daripada mereka cuba menyelamatkan diri daripada tindakan pembantaian oleh tentera Myanmar pada 2017.