LONDON: Lebih 300 juta kanak-kanak setahun menjadi mangsa eksploitasi dan penderaan seksual dalam talian, menurut kajian.

Dalam anggaran global pertama mengenai skala krisis itu, penyelidik di Universiti Edinburgh mendapati satu daripada lapan, atau 12.6 peratus, kanak-kanak di dunia telah menjadi mangsa perbualan tanpa izin, perkongsian dan pendedahan kepada imej dan video seksual dalam setahun yang lalu, yang berjumlah kira-kira 302 juta golongan muda, lapor PA Media.

Selain itu, dianggarkan 12.5 peratus kanak-kanak di seluruh dunia (300 juta) telah mengalami permintaan seksual dalam talian, seperti perbualan seksual yang tidak diingini yang boleh merangkumi seks tanpa persetujuan, soalan seksual yang tidak diingini dan permintaan tindakan seksual oleh orang dewasa atau remaja lain.

Kesalahan juga boleh berbentuk pemerasan seksual iaitu pemangsa menuntut wang daripada mangsa untuk memastikan imej tidak disebarkan, kepada penyalahgunaan teknologi deepfake AI.

Walaupun masalah wujud di semua bahagian dunia, kajian menunjukkan Amerika Syarikat (AS) adalah kawasan yang berisiko tinggi.

Inisiatif Childlight universiti itu - yang bertujuan untuk memahami kelaziman penganiayaan kanak-kanak - termasuk indeks global baharu, Into The Light, yang mendapati satu daripada sembilan lelaki di AS (hampir 14 juta) mengaku melakukan kesalahan dalam talian terhadap kanak-kanak pada suatu ketika.

Kajian juga mendapati tujuh peratus lelaki British, atau 1.8 juta, mengaku perkara yang sama, begitu juga 7.5 peratus lelaki di Australia.

Kajian juga mendapati ramai lelaki mengaku mereka akan cuba melakukan kesalahan seksual fizikal terhadap kanak-kanak jika mereka fikir ia akan dirahsiakan.

Ketua eksekutif Childlight, Paul Stanfield berkata: "Ini adalah skala yang mengejutkan, di UK sahaja bersamaan dengan membentuk barisan pesalah lelaki yang boleh memanjang dari Glasgow ke London - atau mengisi Stadium Wembley 20 kali ganda.

"Bahan penderaan kanak-kanak begitu berleluasa sehingga fail secara purata dilaporkan kepada badan pemantau dan organisasi kepolisan secara purata sekali setiap saat.

"Ini adalah pandemik kesihatan global yang telah tersembunyi terlalu lama. Ia berlaku di setiap negara, ia berkembang dengan pesat dan memerlukan tindak balas global.

"Kita perlu bertindak segera dan menganggapnya sebagai isu kesihatan awam yang boleh dicegah. Kanak-kanak tidak boleh menunggu."

Profesor Perlindungan Kanak-Kanak Antarabangsa di universiti itu, Debi Fry berkata isu itu menjejaskan kanak-kanak "di setiap bilik darjah, di setiap sekolah, di setiap negara."

Beliau menambah: "Ini bukan imej yang tidak berbahaya, ia amat merosakkan dan penganiayaan berterusan dengan setiap tontonan dan kegagalan untuk menurunkan kandungan yang merosakkan ini."

Pengarah eksekutif Interpol, Stephen Kavanagh berkata: "Eksploitasi dan penderaan dalam talian adalah bahaya yang jelas kepada kanak-kanak di seluruh dunia dan pendekatan penguatkuasaan undang-undang tradisional bergelut untuk mengikutinya.

"Kita mesti melakukan lebih banyak perkara bersama di peringkat global, termasuk latihan penyiasat pakar, perkongsian data yang lebih baik dan peralatan untuk memerangi wabak ini dengan berkesan dan kemudaratan yang ditimbulkannya kepada berjuta-juta kehidupan muda di seluruh dunia."

Frida, yang namanya telah diubah, adalah mangsa yang terselamat daripada penganiayaan dan eksploitasi seksual kanak-kanak dalam talian yang disasarkan melalui media sosial dari usia 13 hingga 18 tahun oleh seorang lelaki berusia 30-an.

Beliau berkata: "Ia adalah pengalaman yang sangat mengasingkan. Saya berasa malu dan saya merasakan saya telah melakukan sesuatu yang salah.

"Angka Childlight menunjukkan bahawa saya bukan sahaja tidak bersendirian dalam pengalaman saya, tetapi semakin ramai kanak-kanak mengalami penderaan dan eksploitasi yang mengerikan dalam talian setiap hari.

"Pada masa ini pemahaman kita tentang penyalahgunaan sering terhad kepada platform teknologi yang bersedia berkongsi dan bukannya realiti dieksploitasi dalam talian.

"Untuk memahami dan mencegah kemudaratan kita perlu melihat peraturan yang bercita-cita tinggi untuk memastikan platform ini dipertanggungjawabkan dan melihat pengawal selia bersedia untuk bekerjasama dengan berjuta-juta yang terjejas oleh kemudaratan ini tahun demi tahun."

Grace Tame, seorang lagi mangsa yang terselamat, mengetuai Yayasan Grace Tame yang bekerja untuk mencegah dan memberi tindak balas terhadap penderaan seksual kanak-kanak.

Beliau berkata: "Penganiayaan seksual kanak-kanak adalah krisis kesihatan awam global yang semakin memburuk berkat memajukan teknologi yang membolehkan pengeluaran segera dan pengedaran bahan eksploitasi kanak-kanak tanpa had serta akses tanpa kawalan kepada kanak-kanak dalam talian.

"Pangkalan data penyelidikan global yang berpusat adalah penting untuk melindungi kanak-kanak. Naratif dan pengetahuan sering dijadikan senjata oleh pesalah seks kanak-kanak untuk memperdaya, menyinggung perasaan dan mengelakkan keadilan.

"Childlight akan menyekat kemampuan mereka dengan mengembalikan kuasa kepada seluruh komuniti."

Menteri Kanak-Kanak dan Belia Scotland, Natalie Don berkata: "Memastikan kanak-kanak dan golongan muda selamat daripada penganiayaan dan eksploitasi seksual adalah sangat penting kepada kerajaan Scotland dan kami bekerja rapat dengan rakan kongsi utama untuk meningkatkan pengetahuan dan tindak balas kami terhadap isu-isu yang sangat membimbangkan ini.

"Ini adalah masalah global yang memerlukan penyelesaian global dan saya mengalu-alukan kerja penting Childlight untuk memanfaatkan data di seluruh dunia bagi membantu membangunkan tindakan konkrit untuk melindungi kanak-kanak."

-- BERNAMA