LONDON: Majikan di Britain digesa melonggarkan kod pakaian dan membenarkan kakitangan mereka bekerja pada waktu yang lebih sejuk bagi membantu mereka menghadapi gelombang haba semasa, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Eksekutif Kesihatan dan Keselamatan (HSE) berkata langkah lain termasuk menggunakan bidai atau filem pemantul pada tingkap tempat kerja untuk melindungi pekerja daripada matahari dan memastikan terdapat banyak air minuman.

Suhu semasa untuk bulan Jun dan suhu panas yang direkodkan pada musim panas lalu menunjukkan bahawa membantu pekerja semasa panas melampau mesti menjadi keutamaan majikan.

Jurucakap Clare Owen berkata: "Amaran kesihatan haba kuning yang dikemas kini, serta haba melampau yang dialami pada tahun 2022 perlu menjadi pengajaran kepada semua majikan.

"Kami tahu bahawa majikan berada di bawah tekanan dan kami tidak mahu menambah beban mereka tetapi perubahan iklim bermakna kami mungkin akan mendapat musim panas yang luar biasa dan itu boleh memberi kesan besar kepada tenaga kerja di negara ini."

Setiausaha Agung TUC Paul Nowak berkata: "Kita menikmati cuaca cerah selepas permulaan tahun yang sejuk tetapi bekerja dalam keadaan panas terik boleh menjadi tidak tertanggung dan berbahaya sama ada di kedai dan pejabat yang terlalu panas atau di luar rumah di bawah sinar matahari langsung.

"Tempat kerja dalam bangunan harus sentiasa sejuk, dengan kod pakaian yang santai dan waktu kerja yang fleksibel untuk menggunakan waktu paling sejuk pada hari itu.

"Majikan mesti memastikan kakitangan yang bekerja luar premis dilindungi dengan rehat biasa, banyak minuman, pelindung matahari yang banyak dan pakaian pelindung yang betul."

-- BERNAMA