MAJLIS Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Isnin menuntut gencatan senjata segera antara Israel dan Hamas selain pembebasan serta-merta tanpa syarat semua tebusan selepas Amerika Syarikat berkecuali daripada pengundian.

Baki 14 ahli majlis mengundi resolusi itu, yang dicadangkan oleh 10 anggota badan yang dipilih.

Washington telah menolak perkataan gencatan senjata lebih awal dalam perang hampir enam bulan di Semenanjung Gaza dan telah menggunakan kuasa vetonya untuk melindungi sekutu AS, Israel ketika ia bertindak balas terhadap Hamas untuk serangan 7 Oktober yang menurut Israel membunuh 1,200 orang .

Tetapi di tengah-tengah tekanan global yang semakin meningkat untuk gencatan senjata dalam perang yang telah mengorbankan lebih 32,000 rakyat Palestin, AS berkecuali daripada mengundi pada Isnin untuk membenarkan Majlis Keselamatan menuntut gencatan senjata segera pada bulan Ramadan, yang berakhir pada dua minggu.

Ia juga menuntut pembebasan segera dan tanpa syarat semua tebusan.

Israel berkata Hamas telah mengambil 253 tebusan semasa serangan 7 Okt.

Resolusi Majlis Keselamatan juga menekankan keperluan mendesak untuk meluaskan aliran bantuan kemanusiaan kepada dan mengukuhkan perlindungan orang awam di seluruh Semenanjung Gaza dan mengulangi tuntutannya untuk menghapuskan semua halangan kepada penyediaan bantuan kemanusiaan secara berskala.

Radio tentera Israel melaporkan sebelum mesyuarat majlis bermula bahawa Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu akan membatalkan delegasi yang dirancang ke Washington jika AS tidak memveto resolusi tersebut.

AS telah memveto tiga draf resolusi majlis mengenai perang di Gaza. Ia juga sebelum ini berkecuali dua kali, membenarkan majlis itu menerima pakai resolusi yang bertujuan untuk meningkatkan bantuan kepada Gaza dan menyeru agar berhenti berpanjangan dalam pertempuran.

Rusia dan China juga telah memveto dua resolusi draf AS mengenai konflik itu - pada Oktober dan pada Jumaat.