KUALA LUMPUR: Malaysia dan kerajaan Arab Saudi akan terus menjalinkan kerjasama erat dalam pelbagai sudut terutama ekonomi dan ketenteraan.

Demikian jelas Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dalam satu kenyataan media pada Jumaat.

Jelas Hishammuddin, dalam lawatan kerja rasminya di Arab Saudi, turut dibincangkan mengenai isu serantau dan antarabangsa melibatkan kedua-dua negara.

"Saya dan Putera Mahkota Arab Saudi, Putera Mohammed Salman telah mengadakan perbincangan yang konstruktif mengenai isu serantau dan antarabangsa yang mempunyai kepentingan bersama.

"Kita berdua bertukar-tukar pandangan mengenai prospek dan cara untuk membangunkan lagi dua hala sedia ada (dalam aspek) hubungan pertahanan, dan mempergiatkan kerjasama dalam perdagangan, ekonomi, pelaburan, kawasan tentera dan keselamatan," jelas Hishammuddin.

Mengulas lanjut, ujar Hishammuddin, satu Jawatankuasa Peringkat Tertinggi melibatkan ketenteraan dua negara turut akan diwujudkan.

"Kami bersetuju untuk meningkatkan hubungan pertahanan kami ke tahap yang lebih tinggi melalui pembentukan Jawatankuasa Peringkat Tinggi (HLC) di bawah tiga kunci iaitu kerjasama ketenteraan, industri pertahanan dan kebajikan veteran tentera.

"Meningkatkan kerjasama ketenteraan di mana tiga bidang utama akan tertumpu pada kepakaran, perubatan dan kecerdasan ketenteraan," jelasnya lagi.

Industri Pertahanan

Tambah Menteri Kanan Pertahanan itu, turut dibincangkan bersama Putera Mahkota Arab Saudi, mengenai pembangunan industri pertahanan kedua negara.

"Putera Mahkota Mohammed Salman dan saya juga berbincang mengenai membangunkan industri pertahanan Malaysia dan Arab Saudi.

"Sebagai hasilnya, satu kumpulan kerja akan ditubuhkan antara Jeneral Arab Saudi, Pihak Berkuasa Industri Tentera (GAMI), Bahagian Industri Pertahanan (JPS) daripada Kementerian Pertahanan Malaysia (MINDEF), dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) mengenai perkongsian pengetahuan dan potensi perkongsian industri pertahanan.

"Tambahan pula, Industri Tentera Arab Saudi (SAMI) juga akan kerjasama secara konkrit dengan LTAT untuk meneroka potensi kerjasama antara kedua-dua pihak," katanya lagi.

Selain ketenteraan, Malaysia dan Arab Saudi turut membincangkan mengenai sektor minyak dan gas.

"Antaranya sektor minyak dan gas, terutama kerjasama Saudi Aramco dan Petronas, keselamatan makanan melibatkan industri halal dan minyak kelapa sawit untuk dieksport ke Arab Saudi.

"Serta dibincangkan kerjasama kewangan menerusi dana kekayaan negara Arab Saudi, Dana Pelaburan Awam (PIF) dan Bursa Saham Saudi (Tadawul)," katanya lagi.

Jelas Hishammuddin lagi, beliau akan melaporkan segala perbincangan dan buah fikiran antara dua negara kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan anggota jemaah menteri sebelum lawatan rasmi Perdana Menteri ke Arab Saudi.

Dalam lawatan kerjanya, Hishammuddin turut dijadualkan bertemu Timbalan Menteri Pertahanan Arab Saudi, dan Menteri Kabinet Arab Saudi Putera Turki Mohammad Fahd Abdulaziz.