LONDON:Britain melancarkan kempen informasi awam secara besar-besaran dalam usaha memastikan warganya mematuhi perintah berkurung yang dilaksanakan susulan peningkatan kes COVID-19.

Ketua Pegawai Perubatan, Chris Whitty mengetuai kempen dengan melakukan hebahan di media sosial dengan menasihatkan orang awam segera bertindak jika sudah dijangkiti virus itu. 

England melaksanakan perintah berkurung pada Isnin lalu dengan arahan duduk di rumah, melainkan ada keperluan untuk keluar seperti membeli barangan, bekerja di perkhidmatan perlu atau bersenam selama sekali sehari.

BACA: COVID-19: PM Britain umum sekatan baharu di England
 
Bagaimanapun, kebanyakan orang di London masih dilihat beramai-ramai walaupun peraturan menghadkan hanya dua orang dalam satu keluarga dibenarkan keluar rumah.

Malah, ada penduduk yang masih sanggup mengambil risiko mendapat jangkitan di luar rumah, kerana mereka sudah penat berkurung dalam rumah sejak penularan virus pada Mac tahun lalu.

Dalam pada itu, Polis Wales dan England dilaporkan akan mengambil tindakan ke atas mana-mana orang awam yang melanggar perintah kawalan pergerakan.

Pada Isnin, Britain mengenakan perintah berkurung kepada 56 juta rakyatnya selama enam minggu  sehingga pertengahan Februari susulan peningkatan mendadak kes jangkitan COVID-19.