LONDON: Perdana Menteri Britain Rishi Sunak menerima tamparan hebat selepas menteri imigresen Robert Jenrick meletak jawatan pada Rabu selepas tercetus pertikaian berhubung dasar penghantaran pulang migran ke Rwanda.

Peletakan jawatan itu dibuat selepas Rishi menolak tuntutan Jenrick supaya Britain menarik diri daripada undang-undang hak asasi manusia Eropah untuk mengembalikan semula dasar menghantar pulang ke Rwanda.

Jenrick memberitahu perdana menteri pada Rabu bahawa draf undang-undang baharu yang bertujuan untuk menghentikan kemasukan pendatang dari negara itu "tidak memadai" dan merupakan "kejayaan harapan berbanding pengalaman", lapor PA Media.

Menurut Jenrick beliau terpaksa meletak jawatan kerana "percanggahan pendapat yang ketara" dengan pendekatan Kerajaan terhadap dasar imigresen.

Sementara itu Setiausaha Dalam Negeri James Cleverly mengesahkan peletakan jawatan Jenrick.

Jenrick kemudiannya memuat naik surat peletakan jawatannya di akaun media sosial miliknya.

Jenrick berkata beliau "berterima kasih" kepada Sunak kerana sehaluan dengan pendiriannya mengenai undang-undang itu.

Tetapi beliau tidak yakin undang-undang itu mempunyai peluang terbaik untuk berjaya.

Walaupun telah lama berkawan baik dengan Sunak, Jenrick mengingatkan perdana menteri agar melakukan "apa sahaja" untuk menghentikan bot kecil daripada melintasi Selat Inggeris.

Draf rang undang-undang itu akan memaksa hakim untuk menganggap Rwanda sebagai negara yang selamat untuk menghantar pulang pelarian selepas Mahkamah Agung memutuskan rancangan itu menyalahi undang-undang berhubung risiko kepada pelarian.

Undang-undang itu yang mesti diundi Parlimen memberi kuasa kepada menteri untuk mengabaikan seksyen Akta Hak Asasi Manusia.

Bagaimanapun, ia tidak memberi kuasa untuk menolak Konvensyen Eropah mengenai Hak Asasi Manusia, permintaan yang dibuat oleh penyokong tegar termasuk setiausaha dalam negeri yang dipecat Suella Braverman.

-- BERNAMA