MOSCOW: Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov mengecam pengembangan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan percubaan untuk meluaskan pengaruhnya ke seluruh Hemisfera Timur, lapor Xinhua.

Dalam artikel yang diterbitkan di laman sesawang rasmi Kementerian Luar Rusia pada Selasa, Lavrov memberi amaran bahawa tindakan NATO itu menjejaskan kerangka serantau sedia ada dalam persekitaran ASEAN dan mewujudkan titik panas baharu ketegangan geopolitik di rantau Asia-Pasifik.

Lavrov berkata Washington dilaporkan sedang membentuk pakatan, seperti AUKUS (Australia, United Kingdom dan Amerika Syarikat), trio Amerika Syarikat, Jepun dan Korea Selatan, serta kuartet Tokyo, Seoul, Canberra dan Wellington dan melibatkan kerjasama praktikal dengan NATO.

Tindakan itu mungkin boleh menimbulkan ancaman kepada kerangka serantau yang inklusif, berasaskan konsensus dalam persekitaran ASEAN, kata Lavrov dalam artikel bertajuk "Observance of the Principles of the UN Charter in their Entirety and Interrelation - a Guarantee of International Peace and Stability."

-- BERNAMA