JAKARTA: Jawatankuasa Penyelamat Kecemasan Perubatan (MER-C) di Indonesia menafikan sekeras-kerasnya dakwaan Pasukan Pertahanan Israel (IDS) bahawa Hospital Indonesia di Gaza Utara, Palestin merupakan pusat arahan dan kawalan bawah tanah Hamas.

Pada 5 Nov, IDF mengeluarkan peta menunjukkan bahawa hospital itu berpecah kepada tiga lokasi berbeza dan menuduh Hamas menggunakan bangunan itu sebagai pusat arahan dan kawalannya.

Jurutera dan pengurus tapak MER-C bagi pembangunan hospital itu Edy Wahyudi menegaskan beliau mempunyai pengetahuan luas mengenai pengurusan pembinaan dan penyelenggaraan hospital berkenaan.

Sambil menafikan dakwaan IDF bahawa Hamas menggunakan bahagian bawah bangunan itu, beliau berkata hospital itu berada dalam satu kawasan dan dua lokasi lain yang disebut bukan sebahagian daripadanya.

Beliau turut menjelaskan bahawa pembinaan hospital itu dibiayai rakyat Indonesia bermula pada Februari 2011, sekali gus membetulkan dakwaan IDF mengenai tarikh mula pada 2010.

"Tender pembangunan hospital itu bermula pada Februari 2011 seperti yang diiklankan dalam akhbar tempatan Palestin pada 2 Feb 2011.

"Pembangunan struktur hospital di kawasan 1.6 hektar di Gaza, yang disediakan oleh Pihak Berkuasa Palestin, bermula pada Mei 2011," menurut Edy.

Mengenai dakwaan penemuan terowong bawah tanah dan struktur bentuk gerbang yang ditemukan oleh IDF di dua tapak lain, beliau berkata lokasi dan struktur itu tidak ada kaitan dengan pembangunan hospital.

"Tiada keadaan luar biasa atau infrastruktur terowong ditemukan sehingga lapan meter di bawah tanah pada penggalian semasa pembangunan hospital," katanya.

Edy berkata Israel mengebom lokasi berdekatan hospital itu pada 2014 semasa pencerobohannya ke atas Gaza dan ketika itu hospital berkenaan masih dalam pembinaan.

Penjelasan itu bertujuan mendedahkan mengenai potensi kerosakan jika IDF melakukan serangan udara di kemudahan terowong bawah tanah itu.

Mengenai nota suara IDF mengenai bahan api yang dicuri di hospital, beliau tidak yakin terhadap kesahihan rakaman itu dan mencadangkan supaya pengesahan dilakukan oleh pakar forensik digital bebas.

Edy berkata hanya satu daripada tiga generator berfungsi berikutan kekurangan diesel di kawasan berkenaan dan tidak cukup untuk menampung keperluan elektrik hospital.

"Sehingga Khamis, baki stok diesel di hospital hanya 1,100 liter cukup untuk sehari dan akan habis pada Jumaat," kata pengarahnya Dr Atef Al Kahlout.

Data dari 7 Nov menunjukkan bahawa 1,784 pesakit yang dibawa ke hospital itu meninggal dunia, termasuk 397 wanita dan 637 kanak-kanak manakala 4,666 lagi cedera melibatkan 651 wanita dan 1,005 kanak-kanak.

Pada masa ini, 359 individu masih menrima rawatan di hospital manakala 69 orang yang dibenarkan pulang masih berada di hospital kerana rumah mereka musnah.

Pada Selasa, Kementerian Luar Indonesia berkata pihak berkuasa Palestin di Gaza kini bertanggungjawab mengurus hospital itu dengan bantuan sukarelawan Indonesia dari semasa ke semasa.-- BERNAMA