DOHA: Negara-negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC) akan menyambung semula perbincangan mengenai perjanjian perdagangan bebas dengan Jepun, lapor Sputnik, memetik Menteri Luar Oman Sayyid Badr Hamad pada Khamis.

"Hari ini kami mengumumkan penyambungan semula rundingan untuk mencapai perjanjian perdagangan bebas antara Jepun dan negara-negara Teluk... yang akan memberi kesan positif secara langsung kepada kedua-dua pihak," kata menteri Oman itu kepada wartawan selepas pertemuan dengan Menteri Luar Jepun Yoshimasa Hayashi.

Menteri Oman berkata, langkah itu adalah sebahagian daripada momentum baharu kerjasama antara keenam-enam negara Teluk dan Jepun bagi mengukuhkan hubungan ekonomi, perdagangan dan politik, susulan lawatan Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida ke rantau Teluk pada Julai.

Jepun merupakan pengeksport keempat terbesar Teluk, dengan perdagangan berjumlah US$76.7 bilion, dan keempat bagi import dari Teluk yang dianggarkan berjumlah US$22 bilion, menurut GCC.

GCC telah ditubuhkan secara rasmi pada 1981 merangkumi Bahrain, Qatar, Kuwait, Emiriah Arab Bersatu, Oman dan Arab Saudi.

--BERNAMA