BEIJING: Setakat Jun lalu, jumlah netizen di China telah mencecah 1.011 bilion orang, bertambah 21.75 juta berbanding Disember 2020, memetik data Pusat Maklumat Rangkaian Internet China (CNNIC) pada Jumaat.

Jumlah itu bersamaan 71.6 peratus populasi negara ini yang mempunyai akses internet.

Menurut data itu lagi, penggunaan internet perseorangan di China pada separuh pertama tahun ini menunjukkan trend pertumbuhan yang stabil.

Jumlah netizen yang menggunakan aplikasi untuk menempah makanan dan minuman, perubatan dan pengurusan kerja meningkat lebih 10 peratus, sekali gus mencerminkam pertumbuhan paling ketara.

Selain itu, sebanyak 86.3 peratus netizen China pernah melakukan urusan pembayaran melalui internet, dengan mencatat 872 juta orang, iaitu bertambah 17.87 juta orang berbanding Disember 2020.

Data berkenaan menunjukkan sejumlah 80.3 peratus netizen mewakili 812 juta penduduk mempunyai pengalaman membeli-belah dalam talian.

Seiring pembangunan desa digital yang menggalakkan di China, sebanyak 59.2 peratus populasi di kawasan desa sudah mempunyai akses internet.

Model komersial baharu dalam talian terutamanya promosi produk menerusi platform penstriman telah dijadikan saluran baharu dalam pemasaran hasil pertanian.

-- BERNAMA