Lembaga Keselamatan Pengangkutan Amerika Syarikat (NTSB) akan menjalankan satu ujian baru ke atas bateri Boeing 787 Dreamliner setelah ianya terlibat dalam dua insiden tahun lepas.

Pada Januari 2013, pesawat tersebut telah dikuarintinkan selama tiga bulan berikutan kejadian dua insiden bateri terlampau panas.

Ketika kejadian, 787 telah mengalami kebakaran dan memaksa pesawat terbabit membuat pendaratan cemas di Jepun.

NTSB turut memaklumkan di dalam portal rasmi mereka bahawa satu proses telah digunakan pada tahun 2006 untuk menilai bateri litium-ion namun tidak mencukupi .

Susulan itu, agensi tersebut menggesa Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat (FAA) untuk membuat penilaian yang lebih menyeluruh.

NTSB turut membuat lima cadangan khususnya dalam penilaian prestasi keselamatan sekiranya berlaku kegagalan litar pintas dalaman.

Mereka turut memanggil pakar perunding bebas yang akan terlibat dalam proses kelulusan teknologi tersebut.

Syarikat Boieng berkata ujian akan dilakukan dengan penuh konsisten berpandukan cadangan-cadangan yang telah diutarakan oleh NTSB.

"Kami akan terus yakin dengan keselamatan dan integriti bateri komprehensif yang dihasilkan Boeing dengan kelulusan FAA apabila pesawat itu dibenarkan terbang lagi nanti,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan.

Ini kerana naiktaraf pensijilan kapal terbang perlu dilakukan dan perlu dikembangkan mengikut kemajuan teknologi.

Boeing berkata lagi mereka akan mengkaji semula cadangan dan menyokong usaha untuk memastikan bahawa piawaian pensijilan litium-ion bateri dikemaskini.

Pesawat Boeing 787 Dreamliner, mempunyai ciri-ciri reka bentuk cekap bahan api dan boleh memuatkan 210 sehinga 330 penumpang.