LONDON: Sekumpulan Ahli Parlimen United Kingdom (UK) menyeru gencatan senjata dalam perang Israel ke atas Gaza.

Situasi bagaimanapun bertukar kecoh di Parlimen selepas berpuluh-puluh wakil keluar dari Dewan Rakyat sebagai protes mengenai cara undian dikendalikan yang dikatakan condong menyebelahi tindakan kejam Israel.

Perbahasan di Parlimen telah dimulakan oleh parti pembangkang Scottish National Party (SNP), yang mengemukakan usul meminta gencatan senjata segera dimeterai.

Parti Buruh dan Konservatif, yang kedua-duanya menyokong Israel menyatakan kebimbangan terhadap tindakan rejim Zionis di Gaza, kemudian mencadangkan pindaan, dengan syarat berbeza di mana mereka katakan perlu ada jeda dalam pertempuran.

Namun Speaker, Lindasay Hoyle telah memilih kedua-dua pindaan itu untuk diundi.

Ia dilihat sebagai satu langkah yang boleh menyebabkan menyebabkan 'krisis perlembagaan', apabila melanggar kes duluan di mana mana-mana parti pembangkang tidak boleh mengubah usul pihak lain yang biasanya, hanya pindaan kerajaan akan dipilih.

Ketua Dewan Rakyat Kerajaan, Penny Mordaunt berkata Hoyle telah menjejaskan Parlimen dan kerajaan menarik diri daripada prosiding.

Keputusan Hoyle bermakna Ahli Parlimen Buruh boleh mengundi rancangan parti mereka sendiri dan mengelak daripada menentang kepimpinan mereka dengan menyokong usul SNP.

Semasa kekecohan itu, pindaan Buruh akhirnya diluluskan secara lisan, tanpa undian rasmi di mana pandangan Ahli Parlimen individu direkodkan dengan tidak adil.

Walaupun keputusan itu tidak mengikat kerajaan Britain, ia berpotensi menimbulkan masalah kepada tindakan Israel atau Palestin.

Duta Palestin ke Britain, Hasam Zumlot dalam pada itu berkata situasi di Parlimen Britain adalah memalukan.

Kepadanya, politik Britain berada pada tahap yang paling teruk kerana ahli politik hanya cuba menyelamatkan diri mereka, bukannya menyelamatkan seluruh negara.

Dalam pada itu beratus-ratus penunjuk perasaan di luar Parlimen menuntut Ahli Parlimen menyokong gencatan senjata semasa perbahasan berlangsung.

Kepimpinan Buruh berkata mereka enggan menyokong usul SNP kerana ia mengutuk "hukuman kolektif" rakyat Palestin dan ia tidak menyatakan bahawa gencatan senjata mesti dipatuhi oleh Israel dan Palestin.

Pemimpin Buruh itu pada mulanya memberi sokongan penuh kepada Israel ketika ia memulakan tindakan balas tenteranya.

Tetapi Ahli Parlimen Buruh dan ahli parti telah meningkatkan tekanan ke atas kepimpinan untuk menyokong gencatan senjata segera.

Ahli Konservatif yang mentadbir dan SNP meninggalkan dewan perbahasan sebagai protes dan ada yang cuba mengambil langkah mengadakan prosiding secara tertutup.

Hoyle akhirnya memohon maaf dan berkata beliau telah membuat keputusan untuk membenarkan Ahli Parlimen mengundi pandangan kerana beliau bimbang tentang keselamatan mereka selepas ada yang menghadapi ancaman keganasan berhubung pendirian mereka dalam perang.

Parti Buruh, yang dijangka memenangi pilihan raya lewat tahun ini, telah diselubungi oleh konflik dalaman berhubung dasarnya terhadap konflik di Asia Barat lebih-lebih lagi selepas pencerobohan Israel ke atas Gaza.