GENEVA: Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi hak asasi manusia menggesa negara anggota untuk meningkatkan tekanan ke atas tentera Myanmar susulan laporan berterusan keganasan dan pencabulan hak asasi manusia di negara Asia itu.

Menurut Michelle Bachelet, apa yang disaksikan ialah penggunaan taktik yang sistematik dan meluas terhadap orang awam yang mana terdapat alasan munasabah untuk mempercayai perlakuan jenayah terhadap kemanusiaan dan jenayah perang.

"Walaupun komitmen yang dibuat oleh tentera kepada ASEAN, keganasan yang tidak masuk akal di Myanmar kian meningkat, dengan hanya sedikit peruntukan untuk perlindungan awam atau penghormatan terhadap hak asasi manusia antarabangsa dan undang-undang kemanusiaan.

"Operasi ketenteraan baru-baru ini di negeri Kayin dan Kayah, Chin, Sagaing dan Magway telah meningkatkan penderitaan orang awam," kata Bachelet.

Bercakap di Geneva, Bachelet meminta masyarakat antarabangsa mengambil tindakan termasuk meningkatkan sekatan, menyasarkan pegangan kewangan dan kepentingan perniagaan yang dikawal oleh junta tentera Myanmar serta mengehadkan akses mereka kepada mata wang asing bagi menyekat keupayaan membeli peralatan dan bekalan tentera.

Kerajaan Myanmar, juga dikenali sebagai Burma, sudah pun berada di bawah pelbagai lapisan sekatan Amerika Syarikat sejak rampasan kuasa tentera menggulingkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi pada Februari 2021.

Myanmar sejak itu mengalami bencana ekonomi dan keganasan yang meluas, dengan kumpulan penunjuk perasaan yang baru ditubuhkan melibatkan unit tentera di seluruh negara dan beribu-ribu dihalau dari rumah mereka akibat serangan tentera.

Tambah Bachelet, masa depan Myanmar bergantung pada menangani punca krisis dan rakyatnya berhak kembali kepada demokrasi sekali gus menamatkan keganasan dan diskriminasi sistemik yang telah menganiaya minoriti khususnya Rohingya selama beberapa dekad.

Lebih 700,000 Muslim Rohingya telah melarikan diri dari Myanmar ke kem pelarian di Bangladesh sejak Ogos 2017, apabila tentera Myanmar melancarkan operasi pembersihan sebagai tindak balas terhadap serangan kumpulan pemberontak.

Pasukan keselamatan Myanmar telah dituduh melakukan rogol besar-besaran, pembunuhan dan pembakaran beribu-ribu rumah.