AIR France-KLM pada Selasa menerbangkan pesawat Airbus A350 dari Paris ke Montreal menggunakan bahan api bio.

Langkah itu sebagai usaha syarikat penerbangan berkenaan mengadaptasi penggunaan bahan bakar dengan pelepasan karbon rendah.

Penerbangan Air France 342 itu berlepas dari lapangan terbang Charles de Gaulle dengan pesawat yang digerakkan dengan campuran 16% bahan bakar penerbangan lestari (sustainable aviation fuel atau SAF).

Bahan itu dihasilkan syarikat penapisan minyak Total di Perancis, menggunakan minyak masak terpakai.

Ia menandakan usaha sama ke arah mengurangkan pelepasan karbon di dalam sistem pengangkutan udara.

Bahan bakar yang dihasilkan daripada biojisim, atau bahan bakar sintetik boleh dikitar semula, berpotensi mengurangkan pelepasan karbon.

Mulai tahun depan, penerbangan dari Perancis diwajibkan menggunakan 1% SAF.

Ia susulan matlamat Kesatuan Eropah (EU) untuk mencapai 2% penggunaan SAF pada 2025 dan 5% pada 2030 di bawah dasar hijau blok itu.

Bagaimanapun, syarikat penerbangan tradisional berusaha mengecualikan penerbangan jarak jauh mereka dengan alasan syarat SAF yang hanya terpakai di Eropah itu mendedahkan mereka kepada persaingan asing yang tidak adil.

Kenyataan itu menimbulkan kemarahan syarikat penerbangan tambang rendah termasuk Ryanair, Wizz Air dan easyJet yang menulis kepada EU pada Mac, meminta supaya peraturan itu dikenakan ke atas semua penerbangan dari Eropah.

Ketua Pegawai Eksekutif Air France-KLM, Ben Smith berkata, syarikat penerbangan mempunyai "tanggungjawab besar" mengurangkan pelepasan karbon.