LONDON: Pencabar untuk kepimpinan parti pemerintah United Kingdom (UK) memerlukan pencalonan daripada sekurang-kurangnya 100 Ahli Parlimen Konservatif untuk mara ke peringkat seterusnya dalam perlumbaan menggantikan Liz Truss.

Peletakan jawatan Truss sebagai Perdana Menteri mencetuskan satu lagi perlumbaan kepimpinan dalam tempoh empat bulan.

BACA: Baru 45 hari, Liz Truss letak jawatan Perdana Menteri UK

Dalam sidang akhbar, Graham Brady, Ahli Parlimen Kanan Konservatif berkata, setiap calon mesti memperoleh 100 pencalonan daripada penggubal undang-undang untuk bertanding.

"Proses di peringkat Parlimen akan bermula sekarang. Pencalonan kini dibuka dan akan ditutup pada jam 2 petang pada hari Isnin. Calon dijangka mempunyai sekurang-kurangnya 100 rakan sekerja yang mencalonkannya.

"Pencalonan boleh diterima sama ada dengan tandatangan atau melalui e-mel. Kami kemudiannya akan menjalankan apa sahaja undi yang perlu pada hari Isnin. Apabila kami mencapai dua calon terakhir, kami juga akan menjalankan undi indikatif supaya jelas apakah keseimbangan keutamaan dalam parti parlimen," katanya.

Brady menambah, peringkat Parlimen bermula sekarang dengan pencalonan akan ditutup jam 2 petang, pada Isnin.

Sementara itu, Pengerusi Parti Konservatif, Jake Berry berkata, jika terdapat dua calon, pihaknya akan memastikan setiap ahli mempunyai peluang untuk mengundi.

Manakala sekiranya hanya ada seorang calon, tidak akan ada pengundian pengesahan ahli parti Konservatif.

Jelas Berry lagi, jika seorang calon boleh memenuhi sokongan 100 ahli menjelang Isnin, maka UK boleh mempunyai Perdana Menteri baharu pada masa itu.

Bekas Ketua Perbendaharaan Rishi Sunak, bekas Menteri Kabinet Penny Mordaunt dan Setiausaha Pertahanan Ben Wallace adalah antara mereka yang dianggap pencabar yang boleh dipercayai untuk jawatan tertinggi itu.

Terdapat juga spekulasi sengit bahawa bekas Perdana Menteri Boris Johnson juga mungkin kembali.