PEMIMPIN Al-Qaeda, Ayman al-Zawahiri dilaporkan terbunuh dalam serangan dron Agensi Perisikan Pusat (CIA) di Afghanistan.

Perkara itu dilaporkan agensi media Amerika Syarikat (AS) sekali gus memberi tamparan besar kepada kumpulan Al-Qaeda sejak pengasasnya Osama Laden terbunuh pada 2011.

Al-Zawahiri merupakan seorang doktor dan pakar bedah Mesir yang didakwa membantu menyelaraskan serangan 11 September 2001.

Bersama anggota kanan Al-Qaeda yang lain, al-Zawahiri dipercayai merancang serangan 12 Oktober 2000 ke atas kapal tentera laut USS Cole di Yaman yang membunuh 17 kelasi dan mencederakan lebih 30 yang lain.

Dia didakwa di AS atas peranannya dalam insiden pengeboman Kedutaan AS di Kenya dan Tanzania pada 7 Ogos 1998 yang membunuh 224 orang dan mencederakan lebih 5,000 yang lain.

Kedua-dua Osama dan al-Zawahiri berjaya mengelak daripada ditangkap apabila tentera yang diketuai AS menggulingkan kerajaan Taliban Afghanistan pada akhir 2001 berikutan serangan 11 September ke atas AS.

Media tempatan yang memetik sumber pegawai AS berkata, serangan dron dilaksanakan CIA di Kabul.

Katanya, hujung minggu lalu AS menjalankan operasi memerangi keganasan dan sasaran penting Al-Qaeda di Afghanistan.

Sumber pegawai AS memaklumkan operasi itu berjaya dengan tiada kemalangan jiwa membabitkan orang awam.

Jika disahkan secara rasmi, ia akan menimbulkan persoalan sama ada al-Zawahiri diberikan perlindungan oleh Taliban selepas kumpulan itu mengambil alih Kabul pada Ogos 2021 daripada tentera AS selepas perang 20 tahun.

Sementara itu, jurucakap Taliban, Zabihullah Mujahid mengesahkan mogok sedang berlaku dan mengutuk keras serangan dron itu dengan menyebutnya sebagai pencabulan 'prinsip antarabangsa'.

Dalam pada itu, Presiden Joe Biden akan menyampaikan ucapan mengenai apa yang disifatkan oleh White House sebagai "kejayaan operasi keganasan".