KUMPULAN pejuang Houthi mengumumkan bahawa kumpulannya telah mencapai "kemenangan sebenar".

Pemimpinnya, Abdul-Malik al-Houthi berkata, ia susulan kejayaan mereka meningkatkan serangan ke atas kapal di Laut Merah dan menghalang semua pergerakan kapal yang mempunyai hubung kait dengan Israel.

"Operasi diteruskan minggu ini ke laut dan Selat Bab al-Mandab. Pergerakan kapal-kapal yang dikaitkan dengan Israel menjadi hampir tidak wujud.

"Bagi kapal-kapal musuh Israel, pergerakan mereka telah berhenti sepenuhnya dari Selat Bab al-Mandab ke Laut Merah dan ini adalah pencapaian sebenar dan kemenangan sebenar," katanya.

Susulan peningkatan intensti serangan di Laut Merah, banyak syarikat perkapalan komersial telah mengalihkan kapal dari laluan perkapalan penting itu.

Mereka bertindak demikian sebagai tanda solidariti ke atas rakyat Palestin ketika Israel dan Hamas melancarkan perang di Gaza.

Amerika Syarikat dan negara-negara lain pada Disember melancarkan misi serangan di Laut Merah berikutan kebimbangan ekonomi global dalam salah satu saluran perdagangan utama dunia.

Beberapa negara sekutu, terutamanya Eropah, telah menimbulkan keraguan tentang rancangan itu, sekali gus menolak idea untuk turut sama di bawah rancangan Washington.