WELLINGTON: Penduduk New Zealand mula beratur di stesen-stesen minyak minggu ini bagi mendapatkan petrol pada harga diskaun susulan berakhirnya subsidi kerajaan pada Jumaat, lapor Xinhua.

Cukai bahan api penuh akan diperkenal semula pada Sabtu, 1 Julai, yang menamatkan diskaun cukai 25 sen setiap liter semasa sejak 15 bulan lepas

Subsidi itu diperkenal pada Mac tahun lalu untuk membantu rakyat New Zealand menghadapi kenaikan harga bahan api dan kos sara hidup.

Kenaikan harga bahan api membebankan ramai warga New Zealand dalam beberapa bulan pertama tahun lalu.

Seorang pelanggan yang hanya mahu dikenali sebagai Rachel berkata kenaikan harga bahan api itu akan menjejaskan belanjawannya memandangkan beliau bergantung pada keretanya kerana mendakwa pengangkutan awam "tidak boleh dipercayai".

Kenaikan harga juga akan menjejaskan pendapatan pemandu Uber.

Sementara itu, diskaun caj pengguna jalan raya juga akan berakhir pada Sabtu.

Pengangkutan awam separuh harga juga akan digantikan dengan harga biasa untuk kebanyakan orang dewasa, kecuali untuk kanak-kanak berumur lima hingga 12 tahun yang boleh menggunakan pengangkutan awam secara percuma dan diskaun separuh harga kekal untuk mereka yang berumur 13 hingga 24 tahun.

Ekonomi New Zealand sedang bergelut dengan inflasi yang tinggi dan kenaikan kadar faedah. Negara itu mengalami kemelesetan apabila keluaran dalam negara kasarnya jatuh pada suku kedua, menurut jabatan statistik, Stats NZ, awal bulan ini.

-- BERNAMA