Pengerusi Eksekutif syarikat gergasi minuman kopi terkenal Starbucks Corps, Howard Schultz, akhirnya mengumumkan meletakkan jawatan.

Schultz bagaimanapun tidak menyatakan langkah beliau seterusnya selepas meninggalkan syarikat tersebut tetapi tidak menolak kemungkinan akan terlibat dengan perkhidmatan awam.

Perkembangan ini sekali gus menidakkan khabar angin selama bertahun-tahun bahawa Schultz mungkin akan menjadi presiden syarikat itu.

Langkah terbaharu Schultz ini dilihat rentetan daripada tindakannya pada 2017 yang melepaskan tugas Ketua Pegawai Eksekutifnya bagi memberi tumpuan kepada projek inovasi dan impak sosial sebagai Pengerusi Eksekutif.

Sehingga 26 Jun, Starbucks berkata, Schultz akan mengambil gelaran pengerusi emeritus.

Schultz sebelum ini dikenali sebagai seorang yang bertanggungjawab dan prihatin dengan isu bangsa dan peluang pekerjaan untuk belia yang kurang bernasib baik.

Beliau melepaskan jawatan sebagai Pegawai Eksekutif pada tahun 2000, sebelum kembali ke jawatan itu pada tahun 2008.

Pemain industri berusia 64 tahun itu dikreditkan sebagai individu yang berjaya membawa perubahan besar dalam menjadikan Starbucks sebagai jenama yang ternama di seluruh pelusuk dunia ketika ini.