BANGKOK:Penunjuk perasaan di Thailand meneruskan gesaan peletakan jawatan Perdana Menteri, Prayut Chan-o-cha dengan berarak ke pejabatnya bagi menyerahkan surat meletak jawatan, malam tadi.

Perhimpunan pro-demokrasi yang diketuai pelajar universiti itu berarak menentang halangan pihak polis yang dilengkapi alat perisai rusuhan, namun tiada sebarang tindakan ganas tercetus.

Perarakan tersebut berlaku seiring dengan pengumuman rasmi Prayut yang memohon supaya isu terbabit dibincangkan dalam sesi Parlimen yang dipersetujui berlangsung pada 26 Oktober depan.

Penunjuk perasaan menyerahkan apa yang dikatakan surat peletakan jawatan PM dan mendesak bekas ketua tentera yang merampas kuasa pada 2014 itu untuk menandatangani surat tersebut.

Mereka mengugut akan kembali ke lokasi yang sama dalam masa tiga hari sekiranya Prayut tidak menandatangani surat itu, lapor agensi berita Thailand.

BACA: Kerajaan Thailand sedia tarik balik perintah darurat di Bangkok

Dalam pada itu, demonstrasi pro-kerajaan secara besar-besaran turut berlangsung di beberapa wilayah di luar Bangkok.

Diketuai oleh pihak berkuasa tempatan, demonstrasi menyokong institusi monarki Thailand itu melibatkan sekitar 20,000 penunjuk perasaan di Chiang Mai, Chon Buri, Lampang, Nan, Narathiwat dan Songkhla.

Ia adalah sebagai tindak balas serta bantahan terhadap demonstrasi pelajar yang diketuai pergerakan Free Youth dan The People itu.

Ia juga bagi menyambut ulang tahun ke-120 pemergian mendiang Puteri Srinagarindra, ibu kepada mendiang Raja Bhumibol Adulyadej.

Khamis lalu, Prayut mengisytiharkan "situasi darurat di Bangkok’" untuk mengharamkan perhimpunan lebih daripada lima orang, yang dilaksanakan pada 4 pagi (waktu tempatan) dalam usaha mengakhiri tunjuk perasaan jalanan yang berlarutan selama tiga bulan.

Pada Rabu, Prayut mengumumkan kerajaan Thailand bersedia untuk menarik balik perintah darurat di Bangkok sekiranya protes besar-besaran menuntut peletakan jawatan perdana menteri serta reformasi institusi monarki, kekal aman.