KABUL: Sekurang-kurangnya 21 kematian akibat penyakit misteri dicatatkan di Afghanistan.

Media tempatan melaporkan kesemua kes tersebut direkodkan di kawasan pergunungan Wakhan di timur laut negara itu yang bersempadan dengan Tajikistan dan Pakistan.

Susulan itu, ketua kesihatan telah dihantar ke kawasan tersebut untuk mengenal pasti penyakit berkenaan.

Sementara itu, Afghanistan Times mendakwa penyakit misteri itu dikatakan mempunyai persamaan seperti COVID-19.

"Korban pertama dilaporkan kira-kira dua minggu lalu," jelas laporan itu lagi.

Sebagai langkah berjaga-jaga, Kyrgyzstan yang tidak bersempadan dengan Kabul telah menghantar wakil ke wilayah yang kurang berpopulasi itu kerana bimbang ia mungkin akan merebak ke kawasan lain.

Kemunculan penyakit misteri itu didedahkan selepas sekurang-kurangnya 50 kanak-kanak meninggal dunia di wilayah Baghlan dalam tempoh sebulan akibat jangkitan pernafasan.

Menurut laporan Bakhtar News Agency pada minggu lalu, jurucakap Hospital Baghlan mengesahkan 1,000 kanak-kanak mengalami masalah sama.

Pada November lalu, Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa (ICRC) yang menyokong 33 hospital di seluruh Kabul juga mendedahkan jumlah kanak-kanak dirawat akibat radang paru-paru meningkat lebih 50 peratus pada 2022 berbanding tahun sebelumnya.

Data rasmi menunjukkan kes tersebut melonjak sebanyak 35 peratus dalam tempoh setahun kepada 213,049 kes pada 2022.

Baru-baru ini, Afghanistan telah dilanda wabak kolera dan polio.

Ketua kesihatan Britain turut memantau kes demam berdarah Crimean-Congo (CCHF) yang disebarkan melalui kutu dan boleh menyebabkan kematian sehingga 40 peratus kes. -Sinar Harian/Agensi