KUALA LUMPUR: Australia menyeru China supaya menggunakan pengaruh ke atas Rusia bagi menamatkan perang di Ukraine.

Menteri Luarnya, Penny Wong ketika berucap di Mesyuarat Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) menegaskan, dunia tidak boleh menerima keadaan di mana kuasa besar menentukan nasib negara yang lebih kecil.

Justeru, katanya pencerobohan haram dan tidak bermoral Rusia ke atas Ukraine tidak boleh dibiasakan dan dilihat sebagai sesuatu yang kecil.

"Ancaman nuklear Presiden Rusia, Vladimir Putin yang lemah dan terdesak menunjukkan bahaya yang ditimbulkan oleh senjata nuklear kepada kita semua, dan keperluan mendesak untuk  pelucutan senjata nuklear.

"Australia sentiasa berusaha ke arah dunia tanpa senjata nuklear dan kami akan menggandakan usaha kami ke arah matlamat ini dan untuk mengukuhkan rejim ketakcambahan.

"Kematian dan kemusnahan di Ukraine mengingatkan kita semua betapa ruginya jika kita gagal melindungi Piagam PBB. Ia mengingatkan kita bahawa setiap negara mesti membuat pilihan sendiri dan menggunakan agensinya sendiri," katanya.

Berucap lagi, Penny menambah dunia tidak boleh menyerahkannya kepada kuasa besar dan bersikap pasif apabila kuasa besar melanggar peraturan.

Katanya, selain daripada kerosakan yang teruk dan kehilangan nyawa di Ukraine, pencerobohan Rusia turut menambahkan penderitaan manusia, mendorong krisis global dalam keselamatan makanan dan tenaga.

"Oleh itu, amat penting bagi negara-negara yang memainkan peranan utama dalam forum antarabangsa dan negara-negara yang mempunyai pengaruh ke atas Rusia untuk menggunakan pengaruh mereka bagi menamatkan perang ini.

"Dalam hal ini, dunia memandang China sebagai kuasa besar, dan ahli tetap Majlis Keselamatan yang mempunyai perkongsian tanpa had dengan Rusia," ujarnya.