NEW YORK: Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Isnin menerima resolusi menggesa tindakan untuk menangani cabaran kesihatan dan keselamatan global yang timbul akibat dadah sintetik, lapor Xinhua.

Resolusi itu menyeru negara-negara anggota, selari dengan prinsip tanggungjawab bersama untuk melaksanakan tindakan yang diselaraskan di peringkat kebangsaan, serantau dan antarabangsa bagi menangani cabaran kesihatan awam dan keselamatan yang timbul hasil pengilangan dan pengedaran dadah sintetik secara haram, pengedaran dan penggunaannya untuk tujuan bukan perubatan dan bukan saintifik, lapor Xinhua.

Ia juga menggalakkan negara-negara anggota untuk meneroka pendekatan yang inovatif bagi menangani ancaman yang ditimbulkan oleh dadah sintetik dengan lebih berkesan dan melibatkan semua sektor yang berkaitan.

Selain itu, resolusi terbabit turut menyeru agar kapasiti sistem penguatkuasaan undang-undang dan penjagaan kesihatan ditingkatkan untuk bertindak balas terhadap ancaman terbabit, meluaskan kawalan domestik, serantau serta antarabangsa dan secara sukarela mewujudkan dan mengukuhkan perkongsian atau kerjasama dengan masyarakat awam, ahli akademik dan sektor swasta serta menangani faktor-faktor sosioekonomi berkaitan dadah.

Resolusi itu juga menggesa negara anggota untuk membangunkan dan melaksanakan strategi yang komprehensif, seimbang dan berasaskan bukti saintifik di semua peringkat untuk menangani dan mengatasi cabaran yang timbul.

-- BERNAMA