BEIJING: Majlis Negara China telah mencadangkan supaya mempercepat pengubalan undang-undang mengenai perlindungan hak dan kepentingan rakyat Cina di luar negara.

Undang-undang yang khusus untuk melindungi hak dan kepentingan orang Cina di luar negara itu masih belum dilaksanakan dan perbincangan mengenai masih dilaksanakan oleh Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan.

Pada masa ini terdapat lebih 60 juta rakyat Cina menetap di hampir 200 negara dan wilayah, menurut satu laporan mengenai rakyat China di luar negara.

Sejak 2015, sebanyak 10 daripada wilayah di seluruh China, termasuk Guangdong, Fujian, Shanghai dan Hubei, memperkenalkan peraturan masing-masing mengenai perlindungan orang Cina di luar negara.

Negara-negara di seluruh dunia, termasuk Rusia, Korea Selatan, Indonesia, Filipina dan India telah mengubal undang-undang untuk rakyat mereka di luar negara yang memainkan peranan positif dalam mempromosikan pembangunan ekonomi dan sosial, menurut laporan itu.

Amalan antarabangsa ini telah memberikan rujukan berguna kepada China untuk melindungi rakyatnya di luar negara dengan lebih baik melalui perundangan, lapor Xinhua.

China menerima pakai Protection of the Rights and Interests of Returned Overseas Chinese and the Family Members of Overseas Chinese pada tahun 1990 yang kemudian telah dipinda pada 2000.

-- BERNAMA