KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), Hissein Brahim Taha menekankan penderitaan umat Islam di zon konflik di seluruh dunia, khususnya rakyat Palestin di Gaza yang berdepan pencerobohan kejam oleh tentera Israel.

Dalam perutusan Aidilfitrinya, Taha berkata: "Hatinya tersentuh dengan rakyat Palestin yang menderita di bawah pencerobohan kejam yang tidak pernah berlaku sebelum ini terhadap pasukan pendudukan Israel yang tidak memberi ruang kepada rakyat untuk bersembahyang atau bahkan menyambut puasa Ramadan dengan aman".

Beliau berkata, sebaliknya, pasukan tentera telah memperhebatkan pembunuhan dan pemusnahan mereka, menyebabkan berjuta-juta orang di wilayah itu kelaparan.

Beliau berdoa kepada Allah untuk menghapuskan kesedihan itu, menamatkan krisis dan pencerobohan dan melindungi Masjid Al-Aqsa yang diberkati, menurut satu kenyataan di laman web OIC.

Taha juga mengulangi solidaritinya dengan pelarian Rohingya dan umat Islam lain di pelbagai bahagian dunia, termasuk wilayah Sahel dan Lembah Chad dan umat Islam Jammu dan Kashmir serta kawasan-kawasan krisis lain di seluruh dunia yang sambutan Aidilfitri mereka telah terjejas oleh keadaan mereka yang sukar.

Beliau juga berharap peperangan akan berakhir di Sudan.

Selain itu, ketua OIC juga menyeru untuk menamatkan semua kebencian, keganasan, ekstremisme dan keganasan.

Beliau menyatakan harapannya bahawa kesempatan ini akan menjadi peluang untuk penilaian semula diri dan kesinambungan tindakan kolektif yang serius untuk mengatasi cabaran yang dihadapi oleh seluruh umat Islam. - BERNAMA