KARACHI: Pakistan mula melakukan kiraan undi selepas proses mengundi pengundian tamat dalam pilihan raya umum pada Khamis.

Pilihan raya itu turut diganggu serangan militan dan penggantungan perkhidmatan mudah alih manakala pihak berkuasa menyatakan bahawa sekurang-kurangnya sembilan orang terbunuh di seluruh negara.

Pilihan raya Pakistan diadakan ketika negara Asia Selatan berusaha pulih dari krisis ekonomi dan berdepan dengan peningkatan keganasan militan dalam suasana politik yang sangat dipolarisasi.

Saluran TV dijangka melaporkan keputusan awal beberapa jam selepas pengundian ditutup pada jam 5 petang (waktu tempatan) dan gambaran keputusan yang jelas berkemungkinan pada awal Jumaat disebabkan pengiraan berterusan dilakukan sepanjang malam.

Dewan rakyat mempunyai 265 kerusi dan pengundian dalam satu kerusi ditangguhkan kerana kematian seorang calon. Sebuah parti memerlukan 133 kerusi untuk majoriti mudah tetapi ramai analis percaya bahawa pilihan raya kali ini mungkin tidak menghasilkan pemenang yang jelas.