Anggota polis Brazil pada Rabu telah menuntut faedah lebih baik serta kenaikan gaji dengan melancarkan mogok, tatkala hanya tinggal 37 hari sebelum negara itu menjadi tuan rumah Piala Dunia, lapor AFP.

Menurut AFP, anggota-anggota polis itu turut merancang mengadakan mogok lagi apabila kejohanan itu berlangsung.

Polis persekutuan melancarkan mogok di beberapa bandar yang menjadi lokasi perlawanan Piala Dunia.

Rio yang mengendalikan tujuh perlawanan termasuk final pada 13 Julai, mengadakan bantahan secara aman sebaik jurulatih Brazil, Luiz Felipe Scolari mengumumkan skuad kebangsaan Brazil.

Di ibu negara pula, iaitu Brasilia, yang turut menjadi gelanggang perlawanan menyaksikan polis mengelilingi ibu pejabat dan menyekat rakan sekerja daripada masuk.

Mereka juga melancarkan mogok di beberapa bandar wilayah termasuk Fortaleza , Natal dan Porto Alegre - yang kesemuanya tuan rumah Piala Dunia.

"Ini adalah mogok 24 jam yang telah disokong," kata ketua kesatuan polis persekutuan, Andre VAX de Mello kepada AFP.

"Kami telah menyediakan perkhidmatan minimum untuk orang ramai, terutamanya di lapangan terbang, tetapi kita akan berhenti semasa Piala Dunia jika kerajaan tidak memberikan respon yang memuaskan, " tegasnya.

Menurut de Mello, daripada 13,000 polis persekutuan yang bekerja di seluruh negara "250 cuti setiap tahun untuk mengambil peperiksaan bagi memasuki pekerjaan sektor awam lain yang menawarkan bayaran lebih baik."

Polis dibayar antara 7,500 dan 12,800 reais (RM10,400 hingga RM18,850) sebulan sebelum potongan cukai dan caruman keselamatan sosial.

Di Terezina, ibu negeri timur laut Piaui, pemogok berkumpul di luar ibu pejabat mereka, mata bertopeng sebagai tanda simbolik protes tentang apa yang mereka sifatkan sebagai ketidakupayaan pihak berkuasa memperbaiki keadaan mereka.

Bulan lepas, tentera terpaksa membuat rondaan di jalan-jalan di Salvador de Bahia selepas gelombang penjarahan dan pembunuhan meletus di tengah-tengah serangan polis di bandar tuan rumah Piala Dunia itu.