Polis Indonesia pada Khamis telah menangkap tiga suspek dalam sindiket pedofilia atas talian, membabitkan lelaki dewasa dengan kira-kira 100 mangsa yang kebanyakannya kanak-kanak dan remaja lelaki.

Pihak polis pada Selasa telah menahan suspek pertama, seorang lelaki dalam usia 40-an yang menawarkan ‘perkhidmatan’ kanak-kanak dan remaja lelaki di laman Facebooknya, di sebuah bilik hotel di Cisarua, Pulau Jawa, lapor AFP.

Lelaki yang identitinya masih dirahsiakan itu ditahan bersama tujuh kanak-kanak lelaki dan seorang lelaki berusia 18 tahun, ujar pegawai polis kanan Agung Setya.

Dua lagi suspek ditahan pada Rabu, yang duipercayai turut memperdagangkan kanak-kanak lelaki di media sosial. Manakala seorang lagi ditahan kerana didakwa menggunakan perkhidmatan yang melibatkan mangsa lelaki berusia antara 12 dan 18 tahun.

Di Indonesia, umur yang ditetapkan untuk secara sukarela bersetuju terlibat dalam hubungan seksual adalah 18 tahun ke atas.

Agung berkata, semua yang terlibat mengenali antara satu sama lain, dan itu menunjukkan bahawa ia satu sindiket.

Pasukan penyiasat menemui seramai 99 budak lelaki yang ‘didagangkan’ secara dalam talian dengan tawaran harga antara 1.2 juta Rupiah (RM370) hingga 10 juta Rupiah (RM3,075).

Polis mula memantau pergerakan suspek pertama pada Ogos, apabila menemui laman Facebook yang dikendalikannya.

Sebelum itu pada Mac, suspek yang sama selesai menjalani hukuman penjara kerana menjalankan sindiket pelacuran melibatkan kanak-kanak perempuan.

Terdahulu, pada 31 Ogos, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Polis Indonesia, Jen. Ari Dono Sukmanto mengejutkan republik itu apabila mendedahkan mengenai aktiviti suspek, yang menawarkan perkhidmatan untuk golongan gay di beberapa lokasi.

Presiden Joko Widodo pada Mei memperkenalkan hukuman yang lebih berat bagi pesalah seks melibatkan kanak-kanak, termasuk hukuman mati dan pemandulan kimia, berikutan kes pemerkosaan dan pembunuhan seorang perempuan di negara itu.