AMMAN: Raja Jordan Raja Abdullah II dan Presiden Emiriah Arab Bersatu (UAE) Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan pada Ahad telah membincangkan peningkatan aktiviti ketenteraan yang berbahaya di Gaza serta keperluan untuk rakyat Palestin dan Israel untuk mengawal tindakan mereka, lapor Xinhua.

Dalam panggilan telefon pada Ahad, pemimpin Jordan itu menekankan peranan penting UAE dalam mengawal keadaan dan menghentikan peningkatan ketenteraan, terutamanya di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Baginda juga menegaskan keperluan untuk meningkatkan usaha bersama untuk mengurangkan ketegangan, menurut kenyataan oleh Mahkamah Hashemite Diraja.

[LAPOR LANGSUNG] Perang Palestin-Israel: Lebih 123,000 rakyat Palestin hilang tempat tinggal - PBB

Dalam panggilan telefon berasingan dengan Presiden Palestin Mahmoud Abbas pada Ahad, Raja Abdullah II menegaskan kedudukan Jordan yang tidak berbelah bahagi terhadap perjuangan Palestin, menggariskan keperluan untuk mencari penyelesaian politik yang menjamin semua hak yang adil dan sah bagi rakyat Palestin.

Baginda berkata keamanan dan kestabilan tidak dapat dicapai tanpa penyelesaian yang adil dan menyeluruh terhadap isu Palestin berdasarkan penyelesaian dua negara, menurut kenyataan tersebut.

Dalam panggilan telefon yang diterimanya daripada Presiden Majlis Eropah Charles Michel pada Ahad, Raja Jordan berkata dalam ketiadaan penyelesaian yang adil terhadap konflik Palestin-Israel, keadaan akan terus merosot dan peningkatan yang berbahaya akan berterusan.

Raja Jordan menyeru untuk meningkatkan usaha bersama untuk mendorong kedua-dua pihak untuk mengamalkan pembatasan diri, melindungi penduduk awam, dan menghormati undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

--BERNAMA-XINHUA