Ratusan pemandu teksi di Delhi melakukan bantahan terhadap arahan pengharaman teksi diesel, iaitu satu langkah pemerintah yang mahu meningkatkan kualiti udara di ibu negara paling tercemar di dunia itu.

Pemandu-pemandu teksi yang berang itu bertindak menghalang persimpangan utama bandar Gurgaon pada Isnin menyebabkan lalu lintas terhenti selama beberapa jam pada waktu puncak.

Sesetengah pemandu dipaksa membeli teksi baharu kerana tiada teknologi yang membolehkan mereka menukar penggunaan diesel kepada gas asli mampat (CNG) bagi kenderaan mereka.

Mahkamah Tertinggi India pada Sabtu mengarahkan teksi yang menggunakan diesel menghentikan operasi serta merta, sekali gus menolak permintaan pemandu teksi yang mahukan tempoh masa lebih lama sebelum bertukar kepada CNG.

"Saya telah menjual rumah saya untuk membeli teksi dan sekarang saya terpaksa duduk di rumah dan tidak dapat berbuat apa-apa. anda beritahu saya sekarang, bagaimana saya hendak menyara lima anggota keluarga saya," ujar seorang pemandu yang marah, Tarun Kumar.

Arahan pemerintah Delhi itu bakal memberi kesan kepada kira-kira 30,000 teksi tempatan dan juga mereka yang bekerja menawarkan perkhidmatan berasaskan aplikasi Uber dan Ola.

Dalam masa yang sama, Mahkamah Agung telah mendesak pihak berkuasa untuk mengurangkan tahap bahaya jerebu dan debu dengan rentetan larangan baru ke atas kesemua kenderaan yang menggunakan diesel yang telah memberi kesan kepada semua pengguna jalan raya.

Pada 2014, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) yang membuat kajian di lebih 1,600 bandar di dunia meletakkan Delhi sebagai bandar yang paling tercemar, sebahagiannya disebabkan kehadiran 10 juta kenderaan di atas jalan.