RUSIA telah mengehadkan akses perkhidmatan Google News, dengan mendakwa ia menyediakan akses kepada maklumat "palsu" tentang serangan Rusia di Ukraine, lapor agensi berita Rusia pada Rabu.

Keputusan itu diambil atas permintaan Pejabat Pendakwa Raya Rusia, menurut satu kenyataan oleh pengawal selia media negara, Roskomnadzor.

Menurut kenyataan itu, perkhidmatan berita dalam talian "menyediakan akses kepada banyak penerbitan dan bahan yang mengandungi maklumat palsu, tentang perjalanan operasi ketenteraan khas di wilayah Ukraine."

Google mengesahkan bahawa terdapat kesukaran dalam mengakses apl dan tapak web Google News di Rusia dan ia bukan disebabkan oleh sebarang isu teknikal di pihak mereka, kata jurucakap syarikat.

"Kami telah bekerja keras untuk memastikan perkhidmatan maklumat seperti berita boleh diakses oleh orang ramai di Rusia selama mungkin," tambah jurucakap Google.

Sejak bermulanya pencerobohan Rusia ke atas Ukraine pada 24 Feb, kerajaan Rusia telah mengetatkan kawalan terhadap maklumat di Internet.

Banyak media Rusia dan asing, termasuk BBC, telah menyekat perkhidmatan dalam talian mereka dan rangkaian sosial Amerika Syarikat, Facebook dan Instagram telah diisytiharkan sebagai "pelampau" oleh mahkamah Moscow.

Akses kepada Twitter juga dihadkan.