PERBICARAAN kes bunuh seorang pengasuh di Britain menjadi semakin menarik selepas keterangan suspek utama kepada polis didedahkan.

Sabrina Kouider, 35, mendakwa mangsa Sophie Lionnet, 21, telah mengkhianatinya hanya kerana dia (Lionnet) dijanjikan dapat berlakon bersama Tom Cruise.

Dalam kenyataannya di Mahkamah Old Bailey, Kouider menyifatkan Lionnet sebagai 'syaitan' yang diupah untuk mengintipnya oleh bekas teman lelakinya, Mark Walton, yang juga pengasas kumpulan Boyzone.

Kouider, seorang pereka fesyen dan ibu kepada dua anak, dan Walton bertemu pada tahun 2011. Pasangan itu menetap bersama di Queensway, London selama dua tahun sebelum mereka berpisah.

Kouider memberitahu mahkamah, Lionnet ada mengaku kepadanya bahawa dia dibayar £18,000 oleh Walton di samping janji dapat berlakon dengan Cruise, jika dia mengintip majikannya itu dan melaporkan segala perbuatan Kouider kepadanya.

"Kamu lakukan ini (mengintip) kerana wang? Dia (Walton) kata mahu jadikan kamu seorang selebriti? Kamu nak berlakon bersama Tom Cruise?" kata Kouider kepada Lionnet dalam keterangannya.

Mahkamah juga diberitahu, mayat Lionnet ditemui rentung di serpihan unggun api dekat perkarangan rumah Kouider dan pasangan barunya, Ouissem Medouni, 40, di Southfields, London pada September lalu.

Mahkamah dimaklumkan, Kouider dan Medouni, kedua-duanya warga Perancis, terdahulu menyeksa Lionnet di bilik mandi sebelum mencampakkan mangsa ke atas unggun api.

Kedua-dua suspek dikatakan kemudian memanggang ayam tidak jauh dari unggun api itu.

Sementara itu, Kouider dan Medouni nafi dakwaan membunuh Lionnet namun mengaku membakar mayat mangsa.

Walton, yang datang dari Los Angeles, California di Amerika Syarikat untuk menghadiri perbicaraan tersebut, juga menafikan kenyataan yang dibuat oleh Kouider terhadapnya.

Dia juga berkata dia tidak tahu tentang kewujudan Lionnet sehinggalah pihak polis menghubunginya tentang kematian wanita itu pada September lalu.

Perbicaraan bersambung.