Sekurang-kurangnya 150 orang terkorban dalam satu letupan stesen minyak di Ghana yang digunakan sebagai pusat perlindungan oleh penduduk sekitar berikutan hujan lebat yang menyebabkan banjir besar yang melanda Kwame, lapor media.

Difahamkan, banjir yang disebabkan oleh hujan lebat di barat Afrika menyebabkan lebih daripada 50 orang maut dalam bencana tersebut.

Malah, dengan letupan gas yang meragut nyawa seramai 150 orang menjadikannya sebagai bencana paling teruk yang melanda negara tersebut.

Memetik laporan AFP, kebakaran itu dilapor berlaku di stesen minyak di kawasan Kwame Nkrumah pada lewat malam Rabu dan dipercayai telah merebak ke kediaman berhampiran.

Presiden Ghana, John Dramani Mahama pula menyifatkan kehilangan nyawa itu sebagai "malapetaka” dan amat bersimpati kepada ahli keluarga mangsa ketika dia melawat tempat kejadian pada pagi Khamis.

Manakala, menurut seorang jurucakap polis kebangsaan Arthur Cephas kepada AFP, angka kematian dijangka akan meningkat berikutan pihak siasatan masih menjalankan operasi mencari dan menyelamat mangsa.

Jurucakap bomba dan keselamatan Ghana, Billy Anaglate berkata, punca letupan masih belum diketahui dan anggota penyelamat sedang berusaha mengeluarkan mayat dari tempat kejadian.

"Agensi-agensi berkenaan masih melakukan pencarian," katanya.

Berpuluh-puluh motosikal dilihat terbakar dan sebuah bas yang sarat dengan penumpang yang dilapor sedang menunggu di kawasan tersebut turut terbakar dalam kebakaran tersebut, lapor seorang wartawan AFP yang berada di tempat kejadian.

"Oleh kerana ia merupakan satu letupan yang kuat, mereka yang berlindung di stesen minyak itu tidak mempunyai peluang untuk melarikan diri," kata seorang jurucakap bomba tempatan Prince Billy Anaglate dalam sidang media.