Parlimen Sri Lanka pada Isnin ditangguhkan selepas hanya berlangsung selama 5 minit. Ia adalah persidangan kali pertama selepas pada minggu lalu ahli Parlimen saling bertelingkah dan membaling objek antara satu sama lain.

Politik di negara pulau itu disifatkan lumpuh sejak 26 Oktober lalu apabila Presiden Maithripala Sirisena memecat Perdana Menteri Ranil Wickremesinghe dan menggantikan tempatnya dengan Mahinda Rajapakse.

Rajapakse sebelum ini telah kalah dalam dua kali undian tidak percaya, dan pada minggu lalu para penyokongnya melontar pelbagai objek termasuk serbuk cili kepada parti lawan dan ke arah Speaker Parlimen.

Persidangan pada Isnin terpaksa ditangguhkan selepas 5 minit berlangsung, kerana 225 ahli Parlimen gagal untuk bersetuju membentuk jawatankuasa bagi menggariskan agenda perundangan.

Sirisena pula enggan menerima undian tidak percaya di Parlimen, sementara Wickremesinghe tidak mahu meninggalkan kediaman rasmi perdana menteri.

Kumpulan yang berselisih itu cuba berunding dengan Sirisena pada Ahad dalam usaha menamatkan krisis, namun langkah itu juga tidak membuahkan hasil.

Selepas memecat Wickremesinghe bulan lalu, Sirisena telah menangguhkan sidang Parlimen dan kemudian membubarkannya pada 9 November, untuk membuat pilihan raya mengejut pada 5 Januari.

Bagaimanapun, langkah itu ditangguhkan oleh Mahkamah Tinggi pada Selasa lalu untuk memberi laluan pada penyiasatan.

Selama 19 hari, pemerhati dunia bimbang dengan keadaan di Sri Lanka, apabila terdapat dua pihak yang merebut jawatan Perdana Menteri.

Itu sedikit sebanyak memberi kesan ke atas sektor pendapatan negara khususnya perdagangan dan pelancongan.