PENGACARA dan wartawan ternama, Piers Morgan membuat keputusan meninggalkan program popular yang dikendalikannya, Good Morning Britain pada Selasa susulan kritikannya terhadap Meghan Markle.

Penarikan diri bekas personaliti saluran berita dunia CNN itu disahkan pengurusan stesen televisyen IT yang menerbit dan menyiarkan Good Morning Britain.

Berusia 55 tahun, Morgan mendakwa, Meghan dan suaminya, Putera Harry yang juga cucu Ratu Elizabeth telah menjejaskan institusi diraja Britain selain mencari publisiti.

"Setelah perbincangan dengan ITV, Piers Morgan telah memutuskan sudah tiba masanya untuk beliau meninggalkan Good Morning Britain.

"ITV telah menerima keputusan ini dan tiada apa yang perlu diulas lagi,” kata saluran televisyen bekenaan seperti dilaporkan portal E.

Sementara itu, pengacara bersama, Alex Beresford juga mengkritik tindakan Morgan dan mengakui bahawa dia mempunyai masalah peribadi dengan Meghan.

"Apakah dia (Meghan) mengatakan sesuatu tentang kamu seperti dia mempunyai masalah dengan kamu? Saya tak rasa begitu tetapi kamu terus mencemuhnya," kata Beresford.



Pasangan Diraja | Meghan Markle dedah tekanan daripada keluarga

BACA: Wawancara Oprah: Meghan dedah dia dan Putera Harry berkahwin lebih awal daripada tarikh rasmi

BACA: Wawancara Oprah: Diskriminasi terlampau, Meghan pernah terfikir untuk bunuh diri



Wawancara Oprah | Harry, Meghan dedah jantina anak kedua

Morgan turut mempersoalkan kebenaran pernyataan Meghan yang mendakwa pernah menyimpan hasrat untuk membunuh diri ketika temu bualnya dengan Oprah Winfrey yang disiarkan pada Ahad.

Kritikan pedas Morgan itu telah menyebabkan agensi kawalan media Britain dihujani 41,000 aduan.

Morgan juga bekongsi pendapat di akaun Twitter peribadinya yang diikuti oleh 7.8 juta pengikut dengan mendakwa, sesiapa sahaja yang mengkritik Meghan akan dilabel perkauman.