Pihak pendakwaan pada Isnin telah mendakwa bekas presiden Korea Selatan, Lee Myung-bak, atas pertuduhan rasuah, melakukan penyelewengan dan mengelak cukai, lapor agensi berita China Xinhua.

Lee, yang merupakan bekas presiden keempat didakwa, telah ditahan pada Mac selepas disoal siasat berkaitan beberapa dakwaan rasuah yang dinafikan beliau.

Minggu lepas, seorang lagi bekas presiden, Park Geun-hye, yang menggantikan Lee, telah dihukum penjara 24 tahun kerana rasuah.

Pejabat Pendakwa Daerah Seoul Tengah berkata siasatan mendapati Lee adalah pemilik sebenar DAS, sebuah pengeluar bahagian automotif tempatan.

Menerusi DAS, Lee dikatakan telah menyeleweng kira-kira 34.9 bilion won (US$32.7 juta) dan mengelak cukai korporat sebanyak 3.1 bilion won (US$2.9 milion) dengan mewujudkan dana rahsia melalui penipuan dan kad kredit untuk kegunaan peribadi.

Semasa memegang jawatan (2008-2013), Lee telah mengarahkan para pegawai kanan kerajaan untuk menyokong tindakan perundangan DAS di Amerika Syarikat (AS).

Lee didakwa telah menerima rasuah sebanyak US$5.85 juta daripada Kumpulan Samsung, konglomerat keluarga terbesar di negara itu, dengan meminta Samsung membayar yuran penahan di AS bagi pihak DAS.

Beliau dipercayai telah menerima wang sogokan berjuta-juta dolar daripada ahli perniagaan dan ahli politik sebagai pertukaran bagi kepentingan politik serta perniagaan.

Sogokan itu termasuk satu dana khusus bagi Perkhidmatan Perisikan Kebangsaan (agensi pengintipan Korea Selatan).

-- BERNAMA