MELBOURNE: Sidang Kemuncak Khas ASEAN-Australia 2024 bermula hari ini, menghimpunkan pemimpin Asia Tenggara (SEA) dan Australia, pemimpin perniagaan dan komuniti, golongan pakar dan ahli akademik untuk membincangkan bidang tumpuan utama, antaranya perniagaan; pemimpin baharu; iklim dan tenaga bersih dan kerjasama maritim.

Sidang kemuncak selama tiga hari itu berlangsung di Pusat Konvensyen dan Pameran Melbourne (MCEC), juga menandakan ulang tahun ke-50 hubungan dialog Australia dengan ASEAN.

Australia menjadi Rakan Dialog ASEAN yang pertama pada tahun 1974, status rasmi yang diberikan kepada sebuah negara untuk mengeratkan hubungan dan Rakan Strategik Komprehensif ASEAN pada tahun 2021.

Ini adalah kali kedua Australia menjadi tuan rumah kepada pemimpin negara anggota ASEAN selepas sidang kemuncak khas pertama yang diadakan pada Mac 2018.

Timor-Leste akan menyertai sidang kemuncak tahun ini.

Menurut laman web Jabatan Perdana Menteri dan Kabinet Australia, para pemimpin akan membincangkan perkara mengenai memperkukuh kerjasama ASEAN-Australia, berkongsi visi untuk masa depan rantau ini dan bagaimana negara-negara berkenaan boleh bekerjasama untuk menangani cabaran bersama.

"Perbincangan akan tertumpu kepada Strategi Ekonomi Asia Tenggara Australia hingga 2040, pelan tindakan untuk meningkatkan hubungan ekonomi Australia dengan rantau ini yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Australia Anthony Albanese pada September tahun lepas.

"Akan ada beberapa siri mesyuarat dan acara untuk membincangkan cara untuk meningkatkan penglibatan ekonomi; menyokong peralihan tenaga bersih yang dipercepatkan; meningkatkan kerjasama maritim yang praktikal; dan menyokong tanaman semasa di rantau ini bagi pemimpin baharu," katanya.

Albanese juga akan menjadi tuan rumah tetamu rasmi program kerajaan bersama pemimpin Asia Tenggara termasuk Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr dan Perdana Menteri Vietnam Pham Minh Chinh.

Selain itu, beliau akan mengadakan Mesyuarat Tahunan Pemimpin Australia-Singapura dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong dan mengadakan beberapa pertemuan dua hala dengan beberapa pemimpin dan dengan Setiausaha Agung ASEAN.

Albanese dalam satu kenyataan media berkata membina hubungan Australia dengan ASEAN adalah keutamaan bagi kerajaan.

"Australia melihat ASEAN berada di tengah-tengah rantau yang stabil, aman dan makmur, mengukuhkan hubungan akan memastikan kemakmuran dan keselamatan masa depan kita bersama.

"Saya mengalu-alukan rakan sejawatan saya ke Australia untuk membincangkan cabaran bersama yang dihadapi rantau ini, peluang untuk meningkatkan kemakmuran dan bagaimana kita boleh membina hubungan yang kukuh," katanya.

Sidang kemuncak itu akan menumpukan kepada sektor utama dan bertema "Invested: Australia's SEA Economic Strategy to 2040" termasuk tumpuan khusus terhadap perdagangan dan pelaburan yang lebih besar antara Australia dan Asia Tenggara serta peralihan tenaga hijau kolektif negara tersebut.

Aktiviti lain termasuk Forum Perniagaan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang akan menghimpunkan pemimpin perniagaan Australia dan Asia Tenggara, pihak berkepentingan industri dan agensi kerajaan untuk membincangkan cara memperkukuh perdagangan dan pelaburan dua hala dan Persidangan PKS yang menampilkan pakar perdagangan dan pelaburan untuk memberikan nasihat kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Australia yang berminat untuk menjalankan perniagaan dengan negara di Asia Tenggara.

Sementara itu, generasi pemimpin Australia dan ASEAN pada masa depan akan mengambil bahagian dalam Dialog Pemimpin Baharu yang akan berusaha untuk memupuk pemahaman bersama mengenai cabaran jangka panjang utama dihadapi ASEAN dan Australia dan mengenal pasti bidang untuk kerjasama seterusnya.

Forum Iklim dan Tenaga Bersih akan menghimpunkan wakil ASEAN dan Australia daripada kerajaan, ahli akademik, badan pemikir, masyarakat sivil dan sektor swasta untuk menggalakkan pertukaran idea dan mempertimbangkan peluang untuk meneruskan peralihan tenaga di seluruh rantau ini.

Selain itu, Ekonomi Biru dan isu keselamatan maritim akan turut dibincangkan semasa Persidangan Kerjasama Maritim.

Menurut Bank Dunia, ekonomi biru merangkumi pelbagai aktiviti seperti industri perikanan, tenaga boleh diperbaharui, pengangkutan maritim, pengurusan sisa, pelancongan dan perubahan iklim, ia bermaksud penggunaan sumber laut dengan mapan untuk pertumbuhan ekonomi, peningkatan taraf hidup dan peningkatan pekerjaan serta menjaga kemakmuran dan kesihatan ekosistem laut.

-- BERNAMA