SINGAPURA: Polis Singapura unit pasukan khas Anti Penipuan (SPF) membekukan lebih 16,700 akaun bank yang disyaki terlibat dalam kes penipuan tahun lepas, kata Menteri Dalam Negeri K Shanmugam.

Dalam jawapan bertulis kepada pertanyaan yang diajukan di Parlimen, Shanmugam yang juga Menteri Undang-undang berkata SPF hanya membekukan akaun bank terbabit sekiranya disyaki terlibat dalam aktiviti jenayah.

Beliau berkata SPF tidak menjejaki sama ada akaun bank berkenaan milik warga Singapura atau warga asing, jumlah akaun bank yang dibekukan dan disyaki terlibat dalam jenayah selain penipuan, mahupun jumlah individu yang akaun banknya dibekukan dan dihalang daripada membuka akaun bank lain.

Persoalan yang dikemukakan antara lain termasuk, berapa ramai akaun bank rakyat Singapura yang dibekukan atas alasan penguatkuasaan undang-undang pada tahun lepas; dan apakah penyelesaian perbankan yang tersedia untuk individu terbabit.

Jawapan bertulis itu disiarkan menerusi laman sesawang Kementerian Dalam Negeri.

Shanmugam berkata pihak bank mungkin menawarkan akaun baharu kepada individu yang akaun banknya dibekukan tetapi dengan akses terhad kepada kemudahan tertentu atau tertakluk kepada langkah pemantauan tambahan.

"Akaun terhad sebegini masih memenuhi keperluan asas perbankan individu, termasuk menerima gaji dan sokongan Kerajaan," katanya.

Beliau berkata bank mungkin menolak untuk menawarkan akaun baharu kepada individu yang dianggap berisiko tinggi seperti mereka yang melakukan jenayah pembiayaan keganasan.

Individu dengan akaun bank dibekukan boleh membuat permohonan kepada mahkamah untuk mengeluarkan wang sara hidup atau perbelanjaan yang sah, katanya.

-- BERNAMA