Veteran demokrasi Myanmar Aung San Suu Kyi menzahirkan rasa tidak puas hati apabila mengadu tentang sesi temu bualnya dengan wartawan BBC beragama Islam, yang menekannya dengan isu keganasan terhadap orang Islam Rohingya.

“Tiada siapa beritahu yang menemu bual ialah orang Islam,” keluh pemenang anugerah Nobel itu di luar rakaman selepas selesai menjadi tetamu program kendalian wartawan yang juga pengacara berdarah British-Pakistan, Mishal Husain, pada Oktober 2013.

Dakwaan mengenai insiden itu didedahkan seorang wartawan akhbar The Independent, Peter Popham, dalam sebuah buku biografi yang baru diterbitkan berjudul ‘The Lady and The Generals -- Aung San Suu Kyi and Burma's Struggle for Freedom’.

Dalam temu bual dengan BBC itu, Mishal mengasak soalan kepada Suu Kyi tentang nasib penindasan minoriti Rohingya, yang selama ini sering menjadi mangsa keganasan masyarakat dengan majoritinya beragama Buddha.

Suu Kyi terus menegaskan bahawa keganasan it bukan ‘pembersihan etnik’ sebaliknya memberi jawapan: “Orang Islam telah menjadi sasaran namun penganut Buddha juga menjadi mangsa keganasan. Kebimbangan itu terjadi di kedua-dua belah pihak”.

Pendedahan Popham itu disiarkan dalam platfrom atas talian The Independent pada Jumaat, yang mempertahankan bahawa maklumat itu disampaikan kepadanya oleh sumber yang dipercayai.

Jurucakap BBC telah dihubungi AFP memberi butiran lanjut namun dia enggan memberi komen.

Suu Kyi sebelum ini menerima kritikan antarabangsa kerana tidak menyatakan pendirian tegas mengenai masalah Rohingya, dan atas kegagalan meletakkan sebarang calon Islam dalam pengundian pada November.

Langkah itu disifatkan sebagai usaha Suu Kyi meredakan kebimbangan para nasionalis Buddha.

Pada Selasa, NLD menyatakan bahawa Suu Kyi akan memegang jawatan Menteri Luar dalam kerajaan awam pertama negara itu sejak berdekad-dekad lamanya.

Jawatan itu adalah sebagai penghormatan kepada ikon demokrasi tersebut berikutan Suu Kyi tidak boleh memegang jawatan tertinggi negara, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Myanmar.