VATICAN CITY: BERANG apabila permintaannya untuk bertemu Pope Francis ditolak, seorang pelancong Amerika Syarikat bertindak merosakkan dua arca bersejarah yang terdapat di Muzium Chiaramonti, Vatican.

Chiaramonti menempatkan kira-kira 1,000 arca bersejarah, kebanyakannya patung, termasuk potret terkenal Maharaja Rom Augustus.

Bagaimanapun, seorang wakil muzium memberitahu media tempatan bahawa kesemua arca yang dirosakkan, masing-masing berusia sekitar 2,000 tahun, adalah 'hasil karya kecil' dalam koleksi muzium itu.

“Individu yang merosakkan arca itu telah ditahan dan telah diserahkan kepada pihak berkuasa Itali,” kata satu kenyataan rasmi daripada Vatican.

Tiada siapa tahu apa yang mahu dibualkan dengan Pope, tetapi ramai mempersoalkan kesihatan mental lelaki berusia 50-an itu.

Arca yang rosak itu kini berada di makmal pemuliharaan.

Sejak pelancongan dibuka semula selepas pandemik, jumlah kerosakan pada warisan budaya di bandar itu telah meningkat. Tidak jauh dari lokasi muzium, Spanish Steps, yang diiktiraf UNESCO juga mengalami kerosakan.

Sistem pengawasan video yang rumit mengawasi bandar Vatican, dan kakitangan muzium juga menerima latihan berterusan untuk menangani sebarang isu dengan pelancong.

Namun begitu, ramai yang ragu-ragu sama ada langkah yang diambil mencukupi untuk melindungi pelbagai artifak sejarah, terutama ketika Vatican bersiap sedia untuk menyambut perayaan Jubli Gereja Katolik pada 2025.