KUALA LUMPUR: Majlis Pelancongan Dunia (WTTC) dan rakan strategiknya ForwardKeys, meramalkan peningkatan besar dalam tempahan penerbangan antarabangsa di seluruh dunia apabila perjalanan antarabangsa bermula.

Lantunan tempahan telah didedahkan pada Sidang Kemuncak Dunia ke-21 WTTC, yang berlangsung tahun ini di Manila, ketika sempadan dunia terus dibuka semula selepas dihadkan sejak dua tahun lalu kesan wabak COVID-19.

Tempahan untuk ke Caribbean dan Amerika Latin mendahului tempahan penerbangan selaras dengan pemulihan ekonomi dan pembukaan sempadan.

Menurut ForwardKeys, 20 destinasi pilihan ketika musim panas ialah Costa Rica, Aruba, Republik Dominican dan Jamaica, yang kesemuanya sangat bergantung pada perjalanan antarabangsa.

Destinasi ini mendahului kumpulan-kumpulan negara lain dengan tempahan yang sudah melepasi tahap pra-pandemik.

Tahun lepas, lonjakan kes Omicron menyebabkan pemulihan beransur-ansur industri telah diperlahankan dengan ketara.

Walau bagaimanapun, masa depan industri penerbangan kelihatan lebih cerah untuk 2022 dengan data tempahan yang positif di seluruh dunia.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif WTTC, Julia Simpson berkata: "Data tempahan WTTC 2022 daripada ForwardKeys ialah isyarat kukuh pemulihan kukuh sektor Pengembaraan dan Pelancongan global.

"Perjalanan ke rantau Asia-Pasifik menunjukkan tanda-tanda peningkatan yang mengagumkan apabila secara beransur-ansur membuka semula sempadan mereka kepada pelawat, sejajar dengan permintaan pelanggan."

Naib Presiden Insights ForwardKeys, Olivier Ponti berkata: "Adalah sangat menggalakkan bahawa Asia akhirnya mula dibuka semula, yang memacu kembalinya kedua-dua perjalanan ke Asia dan dalam rantau ini, yang kedua-duanya jelas akan memainkan peranan penting dalam memandu pemulihan ekonomi global."

Menurut data, angka Q1 dan Q2 untuk tahun ini menunjukkan pertumbuhan tiga angka untuk tempahan penerbangan masuk di seluruh dunia, berbanding tahun lepas, termasuk Amerika, Eropah dan Asia.

Pengembara tidak sabar-sabar untuk berbelanja lebih untuk perjalanan berikutan kelonggaran sekatan, dengan permintaan yang meningkat untuk kelas kabin premium pada tahun 2022. Aliran lain yang dilihat termasuk tempahan saat akhir yang lebih kukuh.

Bukti lanjut tentang kebangkitan semula dalam perjalanan ditunjukkan dalam ketibaan di Eropah, dengan lonjakan besar 350% dalam ketibaan antarabangsa untuk Q1 pada 2022 berbanding tahun lepas.

Negara-negara Asia Pasifik juga menyaksikan peningkatan dalam ketibaan bagi suku pertama tahun ini berbanding 2021, dengan tempahan untuk rantau itu meningkat 275%.

Pada S2 kami melihat pecutan lanjut pemulihan yang berterusan dengan peningkatan ketara dalam tempahan antarabangsa, yang telah melonjak sebanyak 264% pada tahun sebelumnya.

Pecutan ini amat ketara di Asia di mana sekatan perjalanan dialih keluar. Hos kepada Sidang Kemuncak Global WTTC, Filipina ialah destinasi tunggal yang paling pesat berkembang di Asia Tenggara, meningkat 29% pada Q2 tahun ini berbanding Q1.

Tinjauan perjalanan musim panas diterajui oleh kebangkitan semula perjalanan ke Caribbean dan Amerika Latin, yang merangkumi tujuh daripada 10 destinasi pelancongan teratas.

India dan Pakistan juga sangat popular, terutamanya untuk lawatan keluarga dan rakan-rakan.

Sementara itu di Eropah, destinasi seperti Iceland, Greece, Portugal, Sepanyol dan Perancis menunjukkan kebangkitan yang kukuh dengan tempahan perjalanan hanya sedikit di belakang paras pra-pandemik.

Afrika dan Timur Tengah juga berada dalam senarai 20 teratas dengan Tanzania, Qatar dan Mesir juga mencapai tahap perjalanan pra-pandemik.

Pemulihan berterusan sektor Pengembaraan dan Pelancongan di rantau Asia-Pasifik juga akan dipercepatkan apabila destinasi dibuka semula secara beransur-ansur sepanjang 2022.