WASHINGTON: Presiden Joe Biden pada Isnin menegaskan AS tiada kaitan dengan pemberontakan hujung minggu lalu oleh pasukan separa tentera Wagner yang menyaksikan pasukan itu mara ke Moscow.

Biden semasa acara di Rumah Putih berkata serangan Kumpulan Wagner "adalah sebahagian daripada perjuangan dalam sistem Rusia" antara pasukan separa tentera dan kerajaan Rusia, sambil menambah bahawa beliau berkumpul dengan sekutunya pada hujung minggu untuk memastikan Presiden Rusia Vladimir Putin tidak menyalahkan Barat, atau menyalahkan NATO, menurut Agensi Anadolu.

"Kami akan terus menilai kegagalan pemberontakan hujung minggu lalu dan implikasinya kepada Rusia dan Ukraine. Tetapi masih terlalu awal untuk mencapai kesimpulan muktamad mengenainya.

"Kesimpulan daripada insiden itu masih belum dapat dilihat. Tetapi tidak kira apa yang akan datang, saya akan memastikan bahawa sekutu dan rakan kongsi kami bekerjasama dengan cara kami membaca dan bertindak balas terhadap situasi itu. Adalah penting kami kekal diselaraskan sepenuhnya," kata Biden

Sementara itu jurucakap Majlis Keselamatan Negara Rumah Putih John Kirby semasa taklimat akhbar harian berkata: "Presiden memberi tumpuan untuk menyokong Ukraine. Kami tidak memihak dalam perkara dalaman ini."

Beliau menambah: "Sejarah konflik ini telah menunjukkan bahawa tentera Rusia tidak begitu dibanggakan seperti yang mereka mahu mencirikan diri mereka sendiri."

Kirby juga enggan mengulas sama ada kerajaan AS menganggap peristiwa yang berlaku dengan Kumpulan Wagner sebagai "pemberontakan, rampasan kuasa, percubaan rampasan kuasa, atau pemberontakan bersenjata".

Pasukan separa tentera Wagner pada minggu lalu memberontak dan mengancam untuk menyerbu Rusia selepas mendakwa Kementerian Pertahanan menyerang pejuangnya.

Pemimpin pasukan itu kemudian, memutuskan untuk berpatah balik untuk mengelakkan pertumpahan darah ketika berada 200 kilometer (124 batu) dari Moscow, manakala Presiden Belarus Alexander Lukashenko berkata beliau mengadakan perbincangan dengan ketua Wagner dengan persetujuan Putin, dan Prigozhin menerima perjanjian berundur.

-- BERNAMA