Ketua Majlis Keselamatan Kebangsaan Israel, Tzachi Hanegbi mengumumkan, tiada sebarang pembebasan tebusan yang akan berlaku sebelum hari Jumaat, sekalipun, tindakan melakukan gencatan senjata dengan Hamas sudah dicapai pada Rabu.

"Rundingan mengenai pembebasan tebusan semakin maju dan berterusan," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Pada Rabu, pentadbiran Israel dan Hamas mencapai persetujuan untuk melaksanakan gencatan senjata selama empat hari dan sebagai balasan, 50 tebusan Israel akan dibebaskan oleh Hamas.

Persetujuan itu juga akan menyaksikan 150 rakyat Palestin khususnya wanita dan kanak-kanak yang dipenjarakan oleh Israel dibebaskan serta akan meningkatkan lagi kemasukan bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Sejak mula tercetus perang pada 7 Oktober lalu, Israel mendakwa seramai 1,200 rakyatnya yang terdiri daripada orang awam terbunuh selain 240 tebusan telah ditawan oleh Hamas.

Israel yang melancarkan serangan balas tanpa henti pula termasuk pengeboman besar-besaran dan serangan darat di Gaza telah meragut lebih 14,000 nyawa dengan 40 peratus daripada jumlah mangsa korban merupakan kanak-kanak. - Agensi